Tomgång och förgasare

S_ummit700

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
Hejsan!

Har en summit 700 årsmodell 2000.
Den går väldigt dåligt på tomgång, orkar knappt snurra, men när man varvar ut den går den väldigt bra!

Vad kan problemet vara? jag håller på bli galen :(

Förgasargummina har spruckit litegranna men har lagat dom med riktig vulktejp.
Ena stiftet är lite mörkare än det andra när man kört den ordentligt varm.

Om det är ngn som har några bra tips snälla hjälp mig! Och poste gärna hjälp mned förgasarinställningar eller länkar till det!

Tack på förhand
 

S_ummit700

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
[Uppdaterat: Senast editerat den 21-Dec-03 kl 02:39 PM (CET)]Jag är väldigt nybörjare på detta men..
Det underliga är att den har alltid gått bra förrut, varför ska man då behöva ställa upp tomgången ? Vilken är tomgångsskruven förresten ?

Och nej den går lika dåligt på tomgång efter att man varvat ur den :(


 

S_ummit700

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
Har testat att ställa upp tomgången, men samma problem :/

Fan vad illa, men någon gång måste man ju få lära sig ?

Inga andra tips från någon ?
 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Testa att vika ner choken ett snäpp på låga varv..Om den går bra då så får den för lite bensin..Då kanske du måste bestycka upp ett snäpp..men testa det där med choken först..
 

S_ummit700

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
Okej tack för tipset!
Ska testa i eftermiddag, men borde inte behöva bestycka om eftersom den gått bra med den befintliga bestyckningen förrut.


 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Det KAN vara att reedventilerna är trasiga. Om de är otäta skickar den tillbaka luft/bränsleblandningen på låga varvtal och du får ingen tomgång.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Hade du provat BYTA stift? Funkar inte att bara kika på dem... ;-)

Min summit 600 hade knas med ena stiftet fast gick ändå hyfsat (tyckte jag), sedan byte jag båda stiften och JÄDRAR vilken skillnad, kände GENAST igen maskinen igen hehe. Använg BR9EYA, istället för BR9ES (samma egenskaper fast bättre för skotrar och håller längre och sätter inte igen lika lätt)

Good luck!
 

S_ummit700

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
Det sitter helt fräscha stift i den.

Har även rengjort rave portarna, men ingen skillnad.

Kanske tjuvluft kan vara problemet ?

Nåväl mera tips om någon kan, annars GOD JUL på er :)
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
Min skoter var lite konstig ungefär som du beskriver, Den bluddrade när man skulle köra iväg. Och körde man med halvgas eller mindre så ville den bara dö. Jag bytte stift, då blev det bättre men inte riktigt bra. Mitt tips är att hälla i lite K-sprit i tanken, efter att jag gjort det så funkade den som den skulle, Problement var nog att lågfartmunstyckena hade frusit litegranna...
 

Fast

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
0
6
Som lars tipsade dig om är det antingen reedventilerna som är otäta och då blir maskinen mycket svårstartad därför att du då inte får någon vevhuskomp och det andra är att du kanske har tjuvluft och det är ej bra för då får maskinen för lite bränsle och ett tips till är att kolla så att förgasargummina är hela och om inte så byt dessa då.
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
hett tips!
ta startspray och spraya vid förgasargummina.. går motorn upp i varv så vet du ju att den drar tjuvluft där!

Brukar felsöka så på bilmotorer och det borde funka lika bra på 2taktare...
 

S_ummit700

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
Tusen tack för alla bra tips, ni hjälper mig verkligen att lära mig ngt!

Men den är inte svårstartad heller, å komptestad är den.
Det som ni säger angående tjuvluft är ju en bra teroi, men då borde den gå upp i varv ?
Och för lite bränsle får den inte eftersom ena stiftet är svart när man kört hårt.

Jag ska däremot testa nu om choken ligger på, verkar nästan som det eftersom jag startade den i minus 20 grader och då gick den väldigt fint på tomgång.

Hoppas alla får en trevlig JUL iaf :)
 

Kiekhafer

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
har du en primerpump så kan det vara så att den suger i sig soppa via den,värt å kolla.har själv varit med om det ett par gånger.brukar synas eftersom primer slangen är oftast genomskinlig.
 

slirre

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Boden
Jag VET vad du har för fel. Som någon annan skrev så är det dina reeds som spökar. -00,-01 hade problem med reedkorgarna (de byttes ut på garantin). Jag har en mxz 700 och jag hade samma problem. Det som händer är att vulkningen släpper alldeles bredvid membranet så att soppan tar en genväg ut åt sidan. OM du nu inte redan gjort det så ta då lös reedsen och kolla att den inte är skadad på stället jag sa. Annars är det sprickor i gummit (oxå en garantigrej)
 

Azap

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Kiruna Sverige
Visit site
Kolla så det inte sitter kvar några "micron filter" i förgasaren... dom sitter under den slang som kommer från soppa pumpen, dessa skall fabriken eller din återförsäljare tabort, För dom blir fulla med skit och till slut gör att soppan inte kommer fram. kolla det... kan vara så enkelt.
Så enkelt var det för mig men det hann orsaka ett litet "nyp" innan jag hittade det så det vart nya kollvar oxå)