Tomgång - Lynx Enduro 600

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Tjena.
Har ett litet problem med min tomgång. Den är alldeles för låg, skoter dör. Någon som har en aning hur jag ställer upp den?
Detta gäller en Lynx Enduro 600 SDI!
Tacksam för hjälp. :)
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
ska finnas en tomgångsskruv mellan spjällen, en fjäderbelasta skruv.
Men varför är tomgången låg? går skotern dåligt på något vis? skulle kolla upp insugen eftersom det är standard fel på alla rotax ett hål i insuget kan sluta dyrt.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Du leter reda på 2 fjäder belastade skruvar som sitter på vänster sida av förgasarna har jag för mig. vrider dom i botten sen skruvar du ut båda lika mkt. ca två och ett halft varv brukar funka ganska bra. Men gör även som Rails sa: Kolla insugsgummina.
 

Tjompa

Medlem
27 okt 2007
28
0
1
Njurunda
Du leter reda på 2 fjäder belastade skruvar som sitter på vänster sida av förgasarna har jag för mig. vrider dom i botten sen skruvar du ut båda lika mkt. ca två och ett halft varv brukar funka ganska bra. Men gör även som Rails sa: Kolla insugsgummina.
En SDI har inga förgasare;)
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Någon aning om vad det kan vara att skotern inte varvar upp ordentligt. Den har ju stått hela sommaren och kanske att det är lite gammal soppa. Kan det bero på det?
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Sådär, Nu har jag köpt STP Injector Cleander och nya stift. ska testa detta imorron och kolla om det går bättre, Ny bensin ska också in eftersom den har stått med den i hela sommaren...
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Det sitter en "oklädd skruv" mellan spjällhusen som man kommer åt med en spårskruvmejsel och den är fjäderbelastad, uppmärksamma detta med "oklädd" du får under inga omständigheter röra något annat för då måste du köpa nytt spjällhus.

Vad gäller insugsgummina så brukar de i 99% aldrig gå sönder därför att det passerar inget bränsle igenom dem.

Det brukar emellertid inte behövas någon justering av tomgången normalt, men du kan ju prova, i annat fall bör du nog kolla upp bränsletrycket.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Har samma problem med min SDI, tomgången är nästan obefintlig. Jag har även läst att den där skruven ska man ge fan i? Och att man genast ska ta in skotern till ÅF för felsökning via datorinstrumentet dom har för att det kan vara något med spjällhussensorn eller vad det nu var?
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Har samma problem med min SDI, tomgången är nästan obefintlig. Jag har även läst att den där skruven ska man ge fan i? Och att man genast ska ta in skotern till ÅF för felsökning via datorinstrumentet dom har för att det kan vara något med spjällhussensorn eller vad det nu var?
Okej, Men min funkar fin fint nu. Var som tur bara gammal bensin och dåliga tändstift :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Tur för dig då :) Ska prova att byta batteri på min och se om det blir bättre, det är nämligen helväck efter felladdning... Har bytt stift jag med, men inte soppa dock. Blir väl till att prova det också!

Men TPS givaren ska visst kunna vara en liten bov i dramat, att den behöver nollställas ibland med handlarens B.U.D.S system och ev. justeras. Läste på dootalk en som hade tätat några kablar till TPS givaren och på så sätt fått till det. Aja, börja med det enklaste :)