Tomgång körning summit 850 -18 e-tec

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Hej, en fråga någon kanske kan svara på…

Byte till en summit 850 -18 allt går som den ska inga missljud mm vid körning (240mil). Ägt skotern 3månader.

Men nu i påskas upptäckte/hörde jag att efter körning oavsett snabbt eller lugnt när jag stannar till kan motorn bubbla till i tomgången (1sekund typ) innan den ligger rätt igen. Händer kankse 1/5 ggr jag stannar till nästa gas släpp inget osv, vad kan de var som spökar eller är de inget att bry sig om? Skoter står i stugan under sommarförvaring så ska upp snart och titta till den igen så skulle behöva tips vad jag ska kolla efter eller byta. En tanke var insugsgummit men då hade de väll märks på övrig körning? Skoter går som den ska och bubblar inte vid körning.

hoppas någon kan ha något tips 🙏🏻
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Prova byta tändstift som första åtgärd för något stift kan va semisläckt.
Om de inte ger något så felsök insugsgummin med startgas som du sprutar runt dem på tomg. Om den reagerar på det är de läckage.
Fler tänkbara fel kan va att tps givaren står lite fel så kolla om den står rätt.
 
Last edited:

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Tack 🙏🏻 ska kolla detta. Börjar med att byta stift som du säger. Men den går ju perfekt utan detta är endast någon gång då och då den bubblar till snabbt i tomgång efter gas släpp. Känns som tändstift är långsökt då eller?
Ang TPS vad sitter denna? Och hur ska den vara inställd?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Jag har exakt samma på min 850 etec, det enda jag kan gissa mig till är att det har nåt med det avgasporttekniska att göra, förmodligen något sorts form av självtest som inte är något stt bry sig om när dom går så bra i övrigt :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Tack 🙏🏻 ska kolla detta. Börjar med att byta stift som du säger. Men den går ju perfekt utan detta är endast någon gång då och då den bubblar till snabbt i tomgång efter gas släpp. Känns som tändstift är långsökt då eller?
Ang TPS vad sitter denna? Och hur ska den vara inställd?
Ja de är långsökt att stiften ska va halvdåliga, de är mer troligt att tps givaren är väck, men jag skulle bytt dem ändå om de inte är svindyra.
Lättast sätt att mäta upp tps är med dator som har buds program för Rotax dvs återförsäljare. Man kan mäta upp den med multimeter också.
I detta fall då den dummar sig då och då skulle jag gissa att tps givarren har ett fel i sin motståndsbana dvs den ger fel värde på ett vist gaspådrag runt tomgång men bara då och då, den är förmodligen rätt justerad. På videon visas hur de mäter tps helt lös med multimeter och med dator.
Man kan även voltmäta den utan Buds program.
Tps givaren sitter i sidan på spjällhuset.
Enklast och snabbt gjort är att lämna in den för besiktning av tps , de tar max 15 min att kolla med dator så de bör inte bli dyrt. Be dem kolla extra noga runt tomgång att voltvärdet följer gasen perfekt utan bugga upprepade ggr. De bör även kolla värdet med motor igång för de finns risk att glapp i tps givaren bara framträder då den skallrar av motorgången. Jag brukar knacka på den vid mätning med motor avstängd .
Jag tror inte den står feljusterad utan de är snarare någ glapp i motståndsbanan.

 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
En fundering kring etanolläget vs non etanol.
Vilken oktan kör du på och i vilket läge är bränslemappen i? Jag funderar på om den står i etanolläget för då kan många maskiner gå surt lite här o där i registret, vissa bluddrar på låga varv speciellt om man tankar 98okt och råkar ha etanolläget på.
Jag har ingen erfarenhet hur en 850 går i etanolläget så kom med input på det.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Finns inget sånt läge på dessa, och troligen är bubbelljudet inget att bekymra sig över som sagt
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Tack för alla svar. Jag kör endast med 98oktan e5. Vill inte ha massa etanol i tanken 🙈. Hur kollar jag vilket bränsle läge summiten är i?

nej som innan sagt bubblar till snabbt vid tomgång. Övrigt allt som de ska, gör alltså ett snabbt bubbelljud för att Sen ligga stabilt på tomgång, någon gång då och då men känslan är att ljudet kommer endast efter man kört en stund. Vid start och precis uppvärmd inga ljud. Skotern Är en summit 850-18
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Problemet du beskriver är inget att lägga nån tid eller pengar på felsökning för du kommer inte hitta något. Det är helt normalt och båda mina 850 gjorde så. Sker som du säger inte varje gång kanske men iallafall 9 av 10 gånger om man snytt ur den ordentligt och sen släpper ner den på tomgång.

Men visst, är det aldrig bytt tändstift så är det ingen dum idé även om den inte gått speciellt mycket. Kör gärna en skvätt 2t olja i tanken också nån gång, typ 1%. Brukar göra det första tanken för säsongen. Spridarna mår bra av det.
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
Vad jag har läst mig till på andra forum så kan det vara avgasportarna, dom har en självrengöring som körs med jämna mellanrum när man går ner på tomgång om man inte har plågat motorn på ett tag. Självrengöringen är bara att dom går i båda ändlägen, dvs öppen och stängd. Du bort kunna se det på ventilarmen om du har kåpan öppen när det händer