Toe-out Slp pp? Ski-doo xp

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Hej har en skidoo xp 600 08- och undrar vad det ska vara för toe out mått med Slp pp? För att inte vara spårkänslig
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
I mitt tycke är alltid slp spårkänsliga. Antingen gillar man dem, eller hatar man dem.

Men 15mm toe ut har alltid funkat fint för mig, och då tycker jag de inte är över drivet spårkänsliga.

Äldre maskiner tyckte jag dock 20-25mm funkade bättre, men det gäller ju inte dig.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.467
379
83
Malå/Adak
I mitt tycke är alltid slp spårkänsliga. Antingen gillar man dem, eller hatar man dem.

Men 15mm toe ut har alltid funkat fint för mig, och då tycker jag de inte är över drivet spårkänsliga.

Äldre maskiner tyckte jag dock 20-25mm funkade bättre, men det gäller ju inte dig.
Är du allvarlig?? Dina skotrar kan ju inte gå fortare än 50 på hårt underlag..... Eller har du långt mellan mätpunkterna?
Mellan 0 och 8mm toe out mätt på skidans längd. 0 är bäst men det minsta lilla toe in är vedervärdigt så någon/några mm toe out brukar man ställa för att vara helt säker på att inte få toe in. Justera med ett gummiband svagt spänt mellan skidspetsarna så allt glapp kommer öka toe out och inte riskera hamna på minus när alla glapp går åt samma håll.
Svårast är väl egentligen att mäta tillförlitligt.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Läste skidoos racehandbok i somras om minns jag i inte helt jäkla fel så rekommenderade dom 15-20 mm toe out, kommer dock inte ihåg vart man skulle mäta men tror det var just utanför skidplattan/foten
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Ett bra tips när du ska justera in skidorna är att ställa skotern på en okapad osb-skiva som du lägger på garagegolvet. Mätsedan in runt hela skotern så att du vet att den står exakt i mitten. Sen kan du mäta från skivans kant in mot skidorna.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.467
379
83
Malå/Adak
Ju mer Toe out ju tyngre går skotern!
Och dom flesta skotrar blir mer toe out när dom fjädrar ihop. Är man osäker över det så ta loss dämparna och kolla hur din skoter reagerar när den går ihop.
Hursomhelst så ställer man på "0" då man nollat glappen innåt mellan skidspetsarna med någonting elastiskt så kommer du i praktiken alltid ha något toe out.

Det viktigaste är att skotern ALDRIG blir toe in.