TNT vs XP

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
När man läser snowmobiles bästa ledskoter står det att TNT:n inte har samma vassa dämpare som XP:n (600 SDI, 800). När jag läser specarna för resp. maskin är det ju samma. Kan någon bekräfta detta. RS maskinen har vad jag förstår lite värre dämpare med det är en annan femma.

Är lite sugen på en TNT varför jag frågar.
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
TNT:n är oxå en xp och enligt BRP:s hemsida så ska det vara lika dämpare på den som på dom andra XP modellerna med X-paket.
 

Slain

Aktiv medlem
19 mar 2008
50
0
1
32
Hammarstrand
Dämparna på en TNT räcker långt om du inte är sugen på att hoppa 20m eller något sånt, om det var det du funderade över.:)
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
TNT:n är oxå en xp och enligt BRP:s hemsida så ska det vara lika dämpare på den som på dom andra XP modellerna med X-paket.
Det är det jag också får fram. Blev bara lite fundersam när jag läste snowmobiles bästa ledskoter och det står att dämparna inte riktigt håller samma klass som sina äldre bröder...eller nåt i stil med det.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Dämparna på en TNT räcker långt om du inte är sugen på att hoppa 20m eller något sånt, om det var det du funderade över.:)
Precis det jag funderade över. Blir inga 20m hopp för mig utan mest stenhård ledkörning på grisleder.

Tycker fortfarande dämparna (skiddämparna samt centerdämparen) på xp modellerna ser lite snikna ut. Är ju inte ens externa behållare?
Men de duger säkert..
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Det sitter samma dämpare på TNTn som på SDIn och 800an.
Saker som skiljer SDIn och TNTn är:
Motorn, Mätarna och bromsslangen.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Det sitter samma dämpare på TNTn som på SDIn och 800an.
Saker som skiljer SDIn och TNTn är:
Motorn, Mätarna och bromsslangen.
Tycker fortfarande dämparna (skiddämparna samt centerdämparen) på xp modellerna ser lite snikna ut. Är ju inte ens externa behållare?
Men de duger säkert..?

Någon som vet varför man "bytt" ner sig mot 07? På 07:an satt det väl dämpare med extern behållare runt om. I alla fall gjorde det så på en 07:a jag tittade på igår.

Ingen som har problem med varmgång på dämparna efter några mils buskärning efter gropiga leder på 08:an?
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Tycker fortfarande dämparna (skiddämparna samt centerdämparen) på xp modellerna ser lite snikna ut. Är ju inte ens externa behållare?
Men de duger säkert..?

Någon som vet varför man "bytt" ner sig mot 07? På 07:an satt det väl dämpare med extern behållare runt om. I alla fall gjorde det så på en 07:a jag tittade på igår.

Ingen som har problem med varmgång på dämparna efter några mils buskärning efter gropiga leder på 08:an?
Dom har bytt dämpare för att spara vikt, dämparna som sitter på tex. xr-s 600 -07 väger 2kg st. (minst)
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Tycker fortfarande dämparna (skiddämparna samt centerdämparen) på xp modellerna ser lite snikna ut. Är ju inte ens externa behållare?
Men de duger säkert..?

Någon som vet varför man "bytt" ner sig mot 07? På 07:an satt det väl dämpare med extern behållare runt om. I alla fall gjorde det så på en 07:a jag tittade på igår.

Ingen som har problem med varmgång på dämparna efter några mils buskärning efter gropiga leder på 08:an?
Varför är det så viktigt med var gasbehållaren sitter, att konstruera en dämpare med extern behållare gör man bara för att dämparen blir onödigt lång om man har den inbyggd.
Nu har BRP valt, för att spara vikt, bygga in behållaren i dämparen istället för att ha den bredvid men dämparna är minst lika bra ändå bara lite längre än vad skulle vara annars.
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Precis det jag funderade över. Blir inga 20m hopp för mig utan mest stenhård ledkörning på grisleder.

Tycker fortfarande dämparna (skiddämparna samt centerdämparen) på xp modellerna ser lite snikna ut. Är ju inte ens externa behållare?
Men de duger säkert..
nej inte externa behållare och dämparna är inge vidare