tjuter i variatorn:S:....

jonas1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
59
0
0
hej jag har en yamaha v-max 500-98
de tjuter/gnislar i från variatorn när jag kör på låga varv... vad kan de bero på? jag har gjort ren skivorna och remen vad kan de va för fel? mvh/jonas
 
J

Jona$

slitna delar i variatorn? bussningar,glidklackar,sliten rem mm
 

jonas1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
59
0
0
remen är inte sliten.. men hur kollar man hur de andra delarna är slitna då?

 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
en rem som tål höga motor effekter typ Gates ultra eller vad dom heter, har en hård gummiblandning och när man ligger just på tillslagsvarvet kan det tjuta och låta konstigt, en rem som är tänkt för mindre motorer är "kletigare" och tjuter inte lätt men dom nöts dock snabbare.
 
V

Venus

Testa att släppa lite på remmen, den är säkert lite för hårt spänd!
 
V

Venus

Är olika för olika märken, men vad jag förstår så ställs det in mycket enkelt på variatorn. Sen mäter man "svajet" på remmen. Hade samma problem själv och fick hjälp av en polare, och vips så var allt som det ska igen....men jag är ingen expert så du kan säkert få bättre tips av nån annan!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jag har läst ett annat inlägg någonstans där någon tänkte mäta remspänningen ungefär som man mäter spänningen på mattan, jag har dock aldrig hört talas om att man gör så...

Förutsatt att avståndet mellan variatorerna är rätt och att du har rätt rem så blir spänningen också rätt när remmen ligger strax utanför sekundärvariatorns skivor.
På en del skotrar justerar man avståndet mellan skivorna med en skruv och på en del genom att lägga brickor mellan dom.

Nog sagt om det, det är knappast remspänningen som är fel ändå...
Du kan ju kolla om remmen slirar mot skivorna, det syns tydligt genom att det blir en svart rand där remmen slirar.
Om variatorerna inte är i linje brukar det bara bli en svart ring på ena skivan.

Vad har du rengjort skivorna med? Använder man fel rengöringsmedel så kan det börja slira, jag har för mig att det är olja eller nått sånt i vissa medel och du kan ju dra dina egna slutsatser om hur bra grepp remmen får då...