Tjutande variator.

Sxr 700

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Hejsan.
Jag har en srx 700 och när skotern står still så börjar variatorn tjuta.
Har just bytt rem och då slutade den tjuta....i ca 10 minuter.
När jag lyfter upp den så börjar mattan driva och då slutar den.
Tomgången ligger på 2000 rpm.
kan det vara något lager eller?!
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
[Uppdaterat: Senast editerat den 28-Mar-04 kl 01:07 PM (CET)]den är för hårt spänd sära på stora variatorn
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
läs i instruktions boken, där står det. vet ej hur det är på yamma. går kanska när variatorn är på plats kan hända att den måste lös och isär och ändra shims brickor. kan vara andra fel också när remmen tjuter bla: fel remm (för kort eller för bred), motorn kan ha vridit sig, lilla variatorn kärvar, mm
 

zap

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
ta bort dom tre brickorna under dom små skruvarna på baksidan av sekundärvariatorn,glöm bara inte bort att spara dom tills remmen börjar bli sliten igen.....

läs mer om mektips till yamaha på www.totallyamaha.com ,sidan är på engelska men är nog den bästa tipssidan jag har sett i alla fall....
 

Sxr 700

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Tog bort dom 3 brickorna,men den vill ändå till å tjuta sig...men jag får kolla vidare.
 

zap

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
kolla att avståndet mellan variatorerna är rätt-det ska stå på remskyddet vilket mått det är,kolla även linjeringen(offset)mellan variatorerna.

om det inte blir tyst fastän alla mått är inställda får du kolla remskivorna(efter fastbrända gummirester o.dyl)och avståndet mellan remmen och skivorna i primären(tror det ska vara någon tiondels mm)det kan även vara någon bussning i primärvariatorn som är dålig eller en massa remdamm(att skivorna inte går tillbaka tillräckligt när du går ner på tomgång)

är du någorlunda händig så är det ganska enkelt att ta lös locket över fjädern på plats och kolla att du kan skuta den rörliga skivan i primären fram och tillbaka utan att den "hakar" sig någonstans,då kan du även passa på att blåsa ur all skit som troligen ligger därinne....

ett enkelt knep är att lossa varannan bult och skruva i tre lite längre bultar och sedan lossa dom andra(då slipper du attt gängorna tar slut innan fjäderspänningen har släppt..)

lycka till...

 

zap

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
en sak till-om du inte har kvar instruktionsboken så finns den att läsa på www.yamaha-motor.com under parts/service-view user manuals.

där finns det även sprängskisser till alla yamaha skotrar(kan vara bra att ha ibland :)))
under parts/service-parts catalog