Tjorvig Skidoo

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Tjena, nu har jag tagit första turen med min skidoo 500 98a som jag köpte i sommars. Tycker sen beter sig konstigt och frågar om ni kan ha någon idé, misstänker att det kan vara förfasar inställning eller tjuvluft. Först var den nästan omöjlig att få igång och jag höll på i två timmar, när jag gav den en sup i cyllen så tände den till men det var som att den inte fick bensin för att fortsätta, tomgången ligger på 4 000 vilket jag tycker verkar väldigt högt. Ibland när den stått men fortfarande var varm och jag drog igång den var tomgången 2 000 men så fort jag gav den lite gas steg den till 4 000 och stanna där. När jag gasa fullt gick den hårt i någon sekund sen börja den böa och blev slö. Varva inte mer än 6 max 7 000 på full gas någon idé på vad jag bör felsöka/justera först?
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
En uppdatering, verkar inte hitta tjuvluft. Körde den en lite stund slog av gick in 3 minuter och när jag kom tillbaka och skulle starta baksmällor den och nu e den Sten död. Fortfarande brutalt hög tomgång men om jag sprejer startgas eller ger den primer så sjunker tomgången. Om jag får ner den till normal tom gång ligger den där en kort stund sen salt går upp till 4 000 igen. Börjar bli skapligt less vad kan det vara som spökar?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
De är nog skit i både lågfartsmunstycken och högfart så rengör dem och även flotörnålens munstycke. Om den inte går bättre efter det så är nog bränslepumpen väck eller att de bara är vattendroppar i pumpen för lilla minsta vattendroppe på ett backventilsmembran gör att den lägger av helt . Kolla även att vakumdrivslangen från vevhus till pump är hel. Du kan se om pumpen är ok genom att dra lös en bränsleslng från en fargasare och dra som ett tok, då ska de pulsera ut lite bränsle ur den sangen, inga stora mängder.
 
Reactions: Max Li

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
De är nog skit i både lågfartsmunstycken och högfart så rengör dem och även flotörnålens munstycke. Om den inte går bättre efter det så är nog bränslepumpen väck eller att de bara är vattendroppar i pumpen för lilla minsta vattendroppe på ett backventilsmembran gör att den lägger av helt . Kolla även att vakumdrivslangen från vevhus till pump är hel. Du kan se om pumpen är ok genom att dra lös en bränsleslng från en fargasare och dra som ett tok, då ska de pulsera ut lite bränsle ur den sangen, inga stora mängder.
Om förgasaren är skitiga borde den väll gå skor hela tiden? När den väl är igång och jag åker runt med den går den som den ska
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Om förgasaren är skitiga borde den väll gå skor hela tiden? När den väl är igång och jag åker runt med den går den som den ska
Du skrev att den inte varvade mer än 6000-7000v och small och hade sig ,de är mycket troligt skit i förgasare eller fel på soppapump. Men de kan även va elfel.
 
Reactions: Max Li