"Tjejskoter"

Kkariins

Medlem
10 mar 2013
6
0
1
Norrland
Jag ska köpa min egna skoter till våren (då priserna har sjunkit lite då jag är student). Jag har kört skotrar förut och är inte gasrädd. :blink1:
Vill ha en lätt skoter (5-600cc?), ska gå bra att leka med i djupsnö,skog osv. Men ändå gå bra efter led och kunna gasa fint med..

Jag har fått lite tips på zr 500, olika av skidoo och lynx på 5-600.
Vad rekommenderar ni?

Tacksam för svar!

Kkariins

Medlem
10 mar 2013
6
0
1
Norrland
Oj glömde jag det..
Men 20-25 som högst kanske, kan gå högre om skotern är riktigt bra men på ett ungefär där då jag är student. :)

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Lynx och skidoo har fina chassien i den prisklassen, rent spontant kommer jag o tänka på lynx enduro 700, rave 800 eller mxz 6/7/800 årsmod 00-02, har kört bra mycket med dom chassiena och dom är riktigt härliga för att ha några år på nacken, personligen gillar jag lynx mer pga dämpningen och deras RCG-boggie som sitter i dom modellerna men det är en smaksak. Absolut inge fel på skidoos fjädring heller för den delen

En 500 avråder jag dig att köpa, fina maskiner med snål o driftsäker motor men man lessnar fort på effekten i dom (iallafall jag) bra axx men sen äre int mycke kvar tyvärr, duger på led men då man ska ut o bomba puder saknas det effekt dom gånger jag har testat iallafall

En 700a är en riktigt trevlig motor faktiskt, hyffsat snällt register men endå bra kraft som man tar sig långt med

Sen har du ju summit modellerna i 20-25 000 kr prisklassen också, dock har jag inte testat det längre chassiet så hur dom är utanför led låter jag bli osagt än så länge.. Man tar sig långt med en kort också, handlar lite mer om teknik och att planera körningen på ett annat sätt ;)

Oj jävlar, här sitt man o skriv en hel roman snart känn jag, måst lugna mä.

kort sagt, jag trivs bra med dom chassiena dom åren jag körde dom, om polaris/arctic cat är bättre i dom prisklasserna vet jag int då jag int testat dom, fast på rak arm kan jag säga att artic cat har ju en fördel med att dom var rätt tidiga med sin "nya" framvagn, altså med a-armar ist för trailingarmar :)

Ja det var min åsikt och var vad jag hade o skriva :)

Kkariins

Medlem
10 mar 2013
6
0
1
Norrland
Tack för ett bra svar! Romaner är bra ;)
Har kollat mycket på enduro, mxz och rave så vi är ju inne på samma spår! Jag är lite skidoo frälst eftersom jag endast kört det, men kul att testa nya märken med.

Okej.. Jo har hört flera som sagt det men är det stor skillnad viktmässigt på 6/7 än 500? Tänkte jag är inte super stark och inte super duktigt att hantera i puder.. ÄNNU! Det kommer ;)

Men som sagt tack för din åsikt så ska jag leta vidare! :) kommer du på nått mer så skriv gärna

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Man känner inte så stor skildnad på en 500 eller 800 viktmässigt.
Det som du kommer känna av är när du ska dra igång dem när dom är kalla. Då är 500 mycket snällare än 800an. Men när dom är varm så går båda igång lätt å behändligt! :)

Sen så håller jag med "lynxtuktarn" om att det är bättre att satsa på en 600-800 istället för en 500 då som han sa kommer man ledsna på den lilla effekten ganska fort, speciellt när du skriver att du vill ut i pudret. En 500 duger gott å väl efter led och som fiskeskoter men inget annat i mina ögon.

Sen på arctic sidan har du ju Arctic cat zr modellerna tex zr 600/800 som ligger precis i din prisklass också.

Men för att summera din budget och dina krav så skulle jag satsa på:

Skidoo:
Mxz 6-7-800
Summit 700-800

Lynx: Enduro 6-800

Polaris:
RMK 7-800

Arctic:
Zr 6-800
Mountain cat 6-800

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Nja viktmässigt äre väl int alltför stor viktskillnad, den större motorstorleken kompenserar för dom extra kilona skulle jag tro

dock en sak som kan va bra att ta upp, om du köper en skoter med trailingarmar, se då till att kolla infästningen noga på dom och se så he int glappar eller är nå sprickor därikring, brukar kunna ta rätt stora smällar där :)

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Ett tips är att kolla med skoteruthyrningar, så kan du få en nyare skoter med bättre körställning:)
Då dom flesta säljer sina skotrar svinbilligt!
En Phazer borde passa dig utmärkt och du kan hitta en för 25-30 tusen.
1000mil är absolut ingenting för en sån skoter utan den håller bra många mil till:)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Nu har jag ingen aning om Kkariins fysik, men min egen flickvän skulle iaf ha ett stort problem med en 800a. Nämligen att hon inte skulle orka dra igång den vid minus grader. Är ju såklart en fråga om teknik. Men är ju trist om man inte får igång skotern när det är -15.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
AC 800 (iaf-13) är ju dock galet tungdragen samt att dom använt sig av världens mest obekväma handtag.

Dock tror jag också på en 600a. En stor fördel med BRP där är att man kan hitta dom med elback på "tidiga" årsmodeller.
Back är inte att underskatta. Har man väl haft en skoter med det vill man inte vara utan sen =)

Annars är ju Edge 600 en maskin som alltid fått mkt beröm.