tips vid burkning

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
tjenare jag har det väldigt svårt med burkning någon gång har man velöl lyckats.. men kan det vara att jag har fel teknink eller är det för tung maskin väger själv ca 58kg å skotern vet jag inte är en lynx racing 454 -96.. när jag kör i lössnö så dyker den med höger skida (från förarens position sett) när jag svänger åt vänster och det är rätt så omöjligt att få över den .. vad ska man tänka på? komm med tips
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
ipsel skrev:
tjenare jag har det väldigt svårt med burkning någon gång har man velöl lyckats.. men kan det vara att jag har fel teknink eller är det för tung maskin väger själv ca 58kg å skotern vet jag inte är en lynx racing 454 -96.. när jag kör i lössnö så dyker den med höger skida (från förarens position sett) när jag svänger åt vänster och det är rätt så omöjligt att få över den .. vad ska man tänka på? komm med tips
det kanske är kombinationen mellan lätt förare och ganska tung maskin..

bara o träna :) jag tyckte det va omöjligt med min sx600 men nu börjar få in snitsen, gäller bara o våga luta den mkt utan att tro man ska wobbla ;)
 

getchuk

Medlem
16 jan 2005
12
0
1
Styr åt "fel" håll så du får upp maskinen på innerskidan, sen äre bara gasa!
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Prova att trycka på gasen lite mer just när du svänger, då borde mattan trycka upp skidan. Men nu vet jag inte säkert om det är rätt, det var så länge sedan jag provade så jag minns rackt inte.
Fick igång skotern idag för fösta gången denna sesång.
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Typ allt går om man tränar...det är lungt. Mycket kan kännas helt omöjligt ifrån början för att sen kännas busenkelt...

Det är nog bara din villja och hur mycket du vågar som sätter gränserna.
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
jo som sagt så äre nog viljan .. men det kanske var lite väl lite snö var i kalix å körde from tors till idag .. var kanske en 40 cm lös
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Tycker det går lättare om du har bra fart, då flyter det liksom uppepå, då är det bara att stå upp och luta o dra lite i styret, prova uppför en myr/åker så går det lättare i början, nerför tycker jag är svårast...
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Det är alltid lättare att burka om du kör uppför. (inte tvärbrant, du ska ju ta dej upp också! :) ) Burka i nerförsbacke är riktigt svårt såvida det inte är riktigt mycke snö! Men som sagt, har du lite snö är de lite svårare att lyckas.

De är alltid bättre ju mer snö man har, av nån härlig anledning!!
 

ToBe_

Välkänd medlem
21 dec 2005
124
0
6
valbo
det är bara å ta i och rycka de ;) sätt tex höger foten på vänstra fotsteget å ut med vänster foten så kan jag garantera de funkar ;) 40 cm lössnö är ju fullt tiräckligt.. ;)
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Börja med att lära dig att burka till vänster - det brukar vara lättast har jag fått för mig. Sen tar du lite fart och trycker upp högerfoten i "taket" på fotholken. Sen lutar du dig åt vänster samtidigt som du vrider styret åt höger för att få lutning på skotern. Du kan just vid själva lutningsmomentet trycka till och ge lite extragas om du behöver. Sen försöker du hålla skotern i lutning samtidigt som du justerar balansen med styret, kroppen och gasen. Ge det lite tid och prova sen åt höger också. Välter gör man då och då men det dröjer inte länge innan du gör sköna djupa burkningar.. så det är bara att börja träna : )
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
N.p.

- ha lite mjuksnö först
- kör i ca 50km/h
- styr åt "fel" håll, dra dig nära styret, VÅGA låta skoter gå upp nästan helt på sida.
- ta da, klart.

vill du ligga på hög fart på en skida länge så tar du "inte i så mycket" bara.
enklarst är det om man sitter ner till en början.


Stört skönt med gammel 550F när man kunde komma i 70 blås i snåren eller rågången och göra en 90 grader kurva på en fyrkant med måten 3*3m ! visst tappar man fart men Ak så roligt :D
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
Lynxdåre skrev:
- ha lite mjuksnö först
- kör i ca 50km/h
- styr åt "fel" håll, dra dig nära styret, VÅGA låta skoter gå upp nästan helt på sida.
- ta da, klart.

vill du ligga på hög fart på en skida länge så tar du "inte i så mycket" bara.
enklarst är det om man sitter ner till en början.


Stört skönt med gammel 550F när man kunde komma i 70 blås i snåren eller rågången och göra en 90 grader kurva på en fyrkant med måten 3*3m ! visst tappar man fart men Ak så roligt :D
50, så fort måste man ju inte köra... i början så bajsar man ju på sig om det går så fort! :D
Ta det succesivt!
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
att ligga på en skida i både hårt å lite mjukare är inga probs.. men att göra sjäölva svämngen så dunsar den ned direkt
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
strimbo skrev:
50, så fort måste man ju inte köra... i början så bajsar man ju på sig om det går så fort! :D
Ta det succesivt!
nånå, friskt satsat inget att förlora :D visst funkar vid lägre hastighet men det är lite lättare om man kör fortare OCH att man har utrymme att parera