Tips skoterköp

fjäll2000

Medlem
11 dec 2018
5
1
3
23
Luleå
Har länge velat köpa en egen skoter och äntligen börjat kolla runt med insett det är en djungel. Har erfarenhet då jag alltid kört familjens lite äldre skotrar men kan inget om själva skotrar i sig. Åker väl mest på led men vill även kunna köra runt i lite puder utan att gräva ner mig totalt och även gasa på lite grann. Vet inte om de har betydelse men jag är även tjej.
Så är väll ute efter en allround skoter som inte förstör lederna med massa gupp, är inom en hyfsat låg prisklass( kollar främst blocket), är relativt lättkörd, ryms att åka två och inte behöver så mycket rep men man kan ha grymt kul med!
Sett dessa för bra pris och undrar om det kan vara nått eller om det finns andra tips:
Lynx rave 600-09
Polaris XC 600 SP-04
Arctic cat f7 snopro efi-06
Lynx rave 550 08
Arctic cat 600 sx
Skidoo summit
Tacksam för hjälp!
 

S.agren

Medlem
7 nov 2018
7
2
3
26
Östersund
Hej. börjar med att säga vilken du inte ska köpa ifall du inte vill vara i garaget, Arctic cat sx är en skoter som man behöver mecka med välldigt ofta p.g.a de är en race maskin.

skulle säga att en Lynx rave 550 08 eller Lynx rave 600 09 skulle var de bästa skotrarna för dig. båda har nyare chassi vilket betyder att de kommer vara mycket könare att köra längre sträckor och sitta ner du kommer även få mer känsla för skotern.
550 är bra ifall du tillexempel ska köra mycket över isar eller så länge de går under säsongen för att den är fläktkyld.
600 kommer vara bättre ifall du vill har lite mer kräm.
 
Reactions: fjäll2000

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Polaris iq Shift tycker jag också du ska kika på, antingen 550 eller 600 beroende på hur mycket motor du vill ha. Brukar ligga ute för omkring 25000 med låga miltal och fräscha i övrigt, alltså mycket skoter för pengarna. Men oavsett märke du väljer så leta främst efter skotrar med modernare chassin så får du betydligt bättre komfort, om nu budgeten räcker till detta :)
 
Reactions: fjäll2000

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Fördelen med 550- 600cc är att alla motorer är bra oavsett märke, även 700cc är bra.
Köp helst en med elstart om möjligt för man ser kvinnor som har svårt att dra igång dem vid minusgrader.
En 700cc är snäppet värre trögare den kräver en medelstark till stark "man" för att orka dra igång och en 800cc-1000cc kräver en biffig snubbe.
Jag vet inte hur stark och bra teknik du har men tänk elstart om du är klen och ynkedomlig :) inte mer än 600cc om du väljer utan elstart. Om du är hutlöst stark bortse från mina råd då kan du köpa en 1000cc utan elstart :)

En 550 är ju enklast att köra och den får även lille skutt igång kall.
 
Reactions: fjäll2000

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Fast efter ett tag när du blivit van kommer en fläktkyld (dom flesta, om inte alla 550 är det) bli otroligt trött och tråkig, sen tycker jag själv att dom flesta såna går tyngre att dra igång än en 600 av nån anledning. Så jag säger valfri crossover 600 med matt längd kring 345-365 cm, 137-144 tum. Märke spelar ingen roll, försöka hitta en kompromiss mellan så ny som möjligt och lite mil/bra skick
 
Reactions: fjäll2000

fjäll2000

Medlem
11 dec 2018
5
1
3
23
Luleå
Tack för svar! Har hittat en lynx rave 600 09, och en 06 som en bekant ska sälja och funderar kring den nu framförallt. Priset är desamma men velar nu kring vilken som kan vara bättre då jag vet att den äldre är i fint skick men känns samtidigt bra/kul med en lite nyare årsmodell. Vet någon om det är nån större skillnad på 06an och 09an?
 

S.agren

Medlem
7 nov 2018
7
2
3
26
Östersund
ta 09an. de är som natt och dag på 06 och 09.
09 är mycket skönare att köra och mycket mer manöver bar. 09 är nästa 20 kg lättare med. dessutom så är chassit mycket starkare.
vet inte vad de är för skillnad på motorn dock, men har för mig att den är lite starkare med.
 

fjäll2000

Medlem
11 dec 2018
5
1
3
23
Luleå
345 tror jag mig minnas att den var. Precis på gränsen till vad som är bra längd enligt mig. Tänker att det kan vara lagomt om man ändå inte ska åka i värsta 1,5 meters djupsnön?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Var medveten om att en fläktkyld maskin tar duktigt mycket mer bränsle än en insprutad vattenkyld.
På ett par säsonger så kan du prismässigt ha kört upp mellanskillnaden mellan en 550F och en 600SDI i bränsleutgifter.

Är en djungel av maskiner, men lycka till och hoppas du får tag på en fin rolig skoter och att du får mycket snö...
 
Reactions: fjäll2000

fjäll2000

Medlem
11 dec 2018
5
1
3
23
Luleå
Var medveten om att en fläktkyld maskin tar duktigt mycket mer bränsle än en insprutad vattenkyld.
På ett par säsonger så kan du prismässigt ha kört upp mellanskillnaden mellan en 550F och en 600SDI i bränsleutgifter.

Är en djungel av maskiner, men lycka till och hoppas du får tag på en fin rolig skoter och att du får mycket snö...
Tack så mycket för hjälpen! Jag får fortsätta leta vidare, nu med lite mer i ryggsäcken :)
 
Reactions: mas