Tips på vattentätta skalbyxor

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Jo eftersom mina Tobe byxor inte ens klarade första turen utan att gå upp i sömmen... Så ska jag börja spana på nya byxor.
Skal är ett krav då jag svettas som få och inte klarar av att köra med fodrat.
Vattentätt och vindtätt såklart. (20 000mm)
Och det skulle inte skada om de vore gröna. Och byxor som håller för att köra skoter med. :) tacksam för tips:)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Klim, men dom finns inte som gröna.
Vattentäta och dom håller.
Har haft mina ett antal år, tror det blir 6:e säsongen nu.
Hela och fina...
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Men alla klim brallor är väll fodrade? Hört att det är bra byxor på flera håll men har inte hittat några ofodrade.. :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
kollat på hmk? verkar rejäla då man känner och klämmer. har inte hunnit köra nått med min overall än så kan inte uttala mig om hållbarhet.
 

larso

Aktiv medlem
14 aug 2012
88
0
6
Jag kör ett par Klim Togwotee och är väldigt nöjd. Helt utan foder. Jag kör ett par Haglöfs underställsbrallor med microfleece och klarar mig bra i det ner till -15. Om det är kyligare än så stannar jag hemma eller drar på ett par extra underställsbyxor. Alltid torr i kläderna när jag kommer hem.

http://www.klim.com/Snow/Togwotee-Bib.html
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Men alla klim brallor är väll fodrade? Hört att det är bra byxor på flera håll men har inte hittat några ofodrade.. :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Togwotee är inte fodrade. 3-lager Gore Tex och "vad-fan-nu-tyget-heter". Kraftigare och därmed tjockare än ett par skidbyxor, absolut, men MYCKET bättre hållbarhet.
Värda varenda krona.
Om du skall beställa Klim Togwotee bör du prova ut en storlek först. Dom är ganska tilltagna jämfört med jackorna, jag(174cm/77kg) kör med Large på jackan(Valdez) och Medium på byxorna.
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Okej ska försöka hitta nått ställe att prova togwotee brallorna på. De låter som nått som skulle passa mig :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

Robin.

Välkänd medlem
4 dec 2013
160
0
16
Hittar ingen tråd om handskar så tänkte jag kommer hit..
http://outletsnowmobile.se/personligt/handskar/fly-switch-mx-snow-glove/
Något att ha? var ju vettigt pris på den iallafall. Klim mm är ju tokdyrt...

Tycker någon borde starta en tråd där man kan ha frågor om personlig utrustning och så får man svar från folk som har just det man är ute efter mm, skulle vara skönt istället för att gissa på att något är bra och sedan beställa hem och så kan dom vara totalt värdelösa.
 

star

Välkänd medlem
5 feb 2007
292
1
16
Jäderfors
Slår åxå ett slag för Klim, kört i Klim Extreme förra säsongen... Blev för stora så köpte Togwotee till i år.. Båda skalbyxor i goretex.
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Hittar ingen tråd om handskar så tänkte jag kommer hit..
http://outletsnowmobile.se/personligt/handskar/fly-switch-mx-snow-glove/
Något att ha? var ju vettigt pris på den iallafall. Klim mm är ju tokdyrt...

Tycker någon borde starta en tråd där man kan ha frågor om personlig utrustning och så får man svar från folk som har just det man är ute efter mm, skulle vara skönt istället för att gissa på att något är bra och sedan beställa hem och så kan dom vara totalt värdelösa.
Det är bara du startar en tråd om du vill, forumet är öppet för alla! :)

Att Klim är dyrt har du helt rätt i, men du får det du betalar för med Klim till skillnad från en del andra mer "trendiga" märken.

Handskar, min erfarenhet efter att ha lagt ner femsiffrigt belopp(I alla fall där i närheten) på olika handskar är att man måste prova sig fram.
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Var inte rädd för att titta på skidkläder. Peak Performance, Norrøna, Sweet, Helly Hansen, Scott. Finns många riktigt bra byxor i skal där. Dock lite dyra, men det håller i längden.
 

Vikström

Välkänd medlem
7 jun 2010
268
0
16
Umeå
Med dina krav skulle ja nog titta åt utelivs hållet, haglöfs, norröna, osv galet fina skalbyxor spöar de flesta skoterkläder i vattenskydd, dessutom tunna som ett asplöv om du vill. Har norrönas tunnaste jacka kanon på alla sett och vis, finns även byxor till det stället dock tror ja inte det gör något om du går upp på en 3-lager för att få lite tyg mellan dig och granriset.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Se till att ha rätt rejäla kläder, så du inte köper nåt tunt supersmidigt...
Inte roligt att få en reva i kläderna när man är under nån torrgran och bökar runt...
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Jo är inte så sugen på att köpa ännu ett par byxor när man köpt nytt efter Tobe 2.0 som gick första turen i gränsen....

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk