tips på sportskoter?!

• Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

hej!
ska köpa en sportskoter till vintern, för ca 28.000 till 33.000!
Men jag vet inte vad jag ska välja för nån...
vill ha en som går hårt och bra i lössnö, men den ska inte dra för mycket soppa!
har funderat på formula lll -97 eller -98, eller en srx.... kom med tips!!

tacksam för svar // Johan

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
38
Umeå
Jag tycker att du ska välja den skoter du hittar som är mest välskött, välservad och i bäst skick till bäst pris. Hade jag stått med sedlarna i högerhanden hade jag kikat åt en Enduro 500 (SP) -99. Enligt mig den bästa skotern i den prisklassen. Trots att det "bara" är en 500 är den kvick så det räcker och lättkörd både på led och i snö, med en 32 mm matta helst! Bränslesnålast i klassen därtill.

Med hårt menar du då på led eller på sjö? Det är sällan och aldrig höghastighetsmaskiner, så kallade lakerunners tar sig bra då du till exempel ska upp för slänten upp till fritidshuset i knappa metern djupsnö. SRX 6/700 är ett bra exempel på detta. SRX-modellen är en toppenskoter som dock i sina första levnadsår hade problem med krokiga vevaxlar. Men modellen är inte byggd för lössnökörning.

En Forumla III -97 och äldre är omoderna och lite klumpiga. -98:an har nya chassiet och är bättre på egentligen alla punkter. Jag ser den dock inte som någon höjdare utanför leden. Och en trippel är alltid en trippel, fräckt ljud om inte annat : )

Förutom Enduron finns Arctic Cat ZR 600 som går tillräckligt "hårt" samt tar sig bra i snön. Välj då helst en -99.

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
välj bort

välj bort båda för lössnö åkning! varför ? jo båda är framtunga tripplar sen är det almänt känt att srx går dåligt i lössnö.. en framtung maskin plogar mer i lössnö satsa på en 2 cylindrig maskin.. ska du hoppa åå sånt är en zr600 säkert bra .. varför inte en mxz 583 lr vad e nu är..,lynx rave ? ? eller möjligt vis en polaris xc 600 98-99 de är i princip de du har å välja på enligt mig om du inte vill ge dig in i 440 klassen där de bara rasar:p snopro 44 :rolleyes: 0, xcr 440

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
SRX finns som Mountain Max -98.
Då tar du dig fram i lössnö. Dock ingen riktig värsting i snö.
Den har bara 345 cm matta.

Eller en vanlig mountain max 700 från -97 -98 även dom har bara 345 matta.
Det blir en bra ledskoter med lössnö egenskaper.

Välj inte en utpräglad mountain maskin med 380 till över 4 meters matta om du även ska köra på led. Dessa är utpräglade lössnö maskiner som trivs bäst i 5 meter puder och helst en lodrät bergvägg att stångas med.
Dom har INTE kylsystem för ledåkning.

Tidiga versioner av "sk. mountain skotrar" Summit, RMK, mfl.
Hade kortare matta ca 345- 365 cm. Dessa funkar riktigt bra som sportskoter med lössnö egenskaper.

Eller en nyare 600 Mountain Cat alt. RMK 600 dom har kortare matta ca 345 cm med 32 - 38 mm kamhöjd. Fungerar perfekt för sportig körning OCH puderåkning. Dock inga värstingar i något av dessa avseenden. Men funkar bra.

E

Ej medlem/Inloggad

haha

jag akn nästan förstå varför du just tar upp dessa 2 skotrar!PRISET.dom e ju ffs gratis!men varför? ingen vill ha 3 cylindriga skotrar!man tröttnar ju på den första sessongen!däremot mxz,xc å rave mfl e bra skotrar.dom tröttnar man itne på i första taget!osså har dom allt amn kan önska!

Olov Johansson

Välkänd medlem
31 dec 1999
158
0
6
41
Umeå
www.ninelives.se
Ej medlem/Inloggad skrev:
jag akn nästan förstå varför du just tar upp dessa 2 skotrar!PRISET.dom e ju ffs gratis!men varför? ingen vill ha 3 cylindriga skotrar!man tröttnar ju på den första sessongen!däremot mxz,xc å rave mfl e bra skotrar.dom tröttnar man itne på i första taget!osså har dom allt amn kan önska!
Det är nog inte för att skotern är trecylindrig utanför att många som köper dom tror att dom skall fungera lika bra till all typ av körning.
jag känner inte så många som tar ut sin R1:a (sportmotorcykel) på endurospåret, så varför anta att en SRX eller annan lakeracer skall klara det vintertid...