Tips på skoter till 16 åring

Tjeena

Medlem
7 jan 2021
20
2
3
23
Svergie
Tja
Tänkte köpa en skoter nästa vinter nu när ja fyller 16 ska mest köra på led men lite utan för också
Vilken skoter ska man ha kan lägga mellan 10-30 tusen
 
Reactions: FreddeJ

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
En äldre switchback från 06 och uppåt skulle jag nog kika efter för de pengarna.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Hybrid/halvlång maskin med 600-motor. Märke spelar nog mindre roll, samtliga märkens 600 brukar hålla bra (hade ej köpt någon äldre skoter med 800-motor, men Polaris hade även 700-motor ett tag där och den är bra). Så Ski-doo Renegade, Lynx Xtrim, Arctic Cat Crossfire/XF, Polaris Switchback/SKS. Från mitten av 00-talet och framåt. Ev. hade de äldre lössnömaskinerna dvs. Ski-doo Summit, Polaris RMK, Arctic Cat Mountain Cat/M6 med 600-motor också kunnat fungera eftersom de inte hade så fruktansvärt långa mattor på den tiden, men de är däremot något smalare och har sämre dämpare än de halvlånga maskinerna och är därmed inte lika bra på led. Hade nog hållit mig borta från Yamaha pga. tyngre maskiner pga. fyrtaktsmotor, tänker att det är bättre med en lättare och mer lätthanterlig skoter som första skoter.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Ja hybrider i allmänhet funkar såklart, men inom budget verkar de vara få i år bortsett från swb.
Crossfire har väl diamonddrive, är inte den lite av ett mörker?
 

Tjeena

Medlem
7 jan 2021
20
2
3
23
Svergie
tack för svar
Har funderat lite på en lynx rave 600 från 07-09 är det några bra nybörjar maskiner eller en ski doo mxz 600 från 04 upp emot 08
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Okej, du är ute efter korta maskiner.
Roligt och se en sådan förfrågan, det var inte igår, däremot är jag rätt bortkommen på området så någon annan får hjälpa dig vidare.
 

Tjeena

Medlem
7 jan 2021
20
2
3
23
Svergie
Okej, du är ute efter korta maskiner.
Roligt och se en sådan förfrågan, det var inte igår, däremot är jag rätt bortkommen på området så någon annan får hjälpa dig vidare.
är långa eller korta skotar bäst för nybörjare som mest kommer köra leder och lite i lössnö skoter kommer anvädas ca 6 veckor om året
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Bra fråga utan något riktigt bra svar, men jag håller nog fast vid att hybrider är ett bra utgångsläge. De är ca: 345-365cm i mattlängd och är ju tänkta att fungera både på och vid sidan av leden, inte bäst på något men kan ge en försmak och uppfattning om hur livet på och uta för led ser ut.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Du får nog mest för pengarna om du köper en kort. Men 6veckor per år är nog klart över genomsnittet.
räknar man lågt 2timmar/dag i 6veckor så blir det 84timmars skoterkörning. Så du får nog räkna med att skruva en del med den budgeten.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
En driftsäker, rolig skoter som är billig i drift är en ekvation alla gärna vill lösa.
De som kommit närmast är väl de som kör yamaha 4T och uppskattar den maskinen.
Den stora massan håller dock inte med de förarna, men de är iofs lika nöjda iaf.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
En Lynx Rave 600 SDI är en skottsäker och väldigt bränslesnål skoter. Ja, samma med Ski-Doo MXZ 600 SDI också förstås.
De är snålare på soppa än Yamahas 4-taktsmaskiner av samma årsmodeller (och enligt mig trevligare motorer)
Vill du ha liiite mera lössnö, men ändå väldigt mycket led så är det Ski-Doo Renegade med samma motor du ska kika på.
 

Tjeena

Medlem
7 jan 2021
20
2
3
23
Svergie
Okej
Får väll kolla på några ski doo renegade.
Jag vill ha en 2 takt motor helst efter som att skotern ska stå ute för det mesta. Tror kanske att jag överdrev lite med 6 veckor per år det är nog snarare 2-4 veckor när jag tänker efter. Så ni tycker att en ski doo renegade är den bästa skoter man kan få för den typen av köring i den prisklassen?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Varför inte en Polaris shift 600? Behöver inte vara fel med en kortbandare att börja med, bättre på led och funkar faktiskt dugligt utanför leden också.
 

Tjeena

Medlem
7 jan 2021
20
2
3
23
Svergie
Har kollat lite på dom verkar ju rätt bra och ganska billiga. Vet du om dom är dyra i drift eller om dom har några kända problem
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har provkört en sån och tyckte motorn var pigg, vet inte så mycket om bränsleförbrukning tyvärr men av det jag hört så är dessa 600-motorer från Polaris rätt hållbara
 

Tjeena

Medlem
7 jan 2021
20
2
3
23
Svergie
Låter bra med en shift!
Har sett att det ligger ute en del polaris iq 600 rr är dom oftast helt sönderkörda? Eller är det också en bra nybörjar skoter som är lätt och billig i drift
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Låter bra med en shift!
Har sett att det ligger ute en del polaris iq 600 rr är dom oftast helt sönderkörda? Eller är det också en bra nybörjar skoter som är lätt och billig i drift
Iq 600 rr är racing replica, drar mycket soppa och ofta gått hårt. Shift 600 drar garanterat mindre soppa. Finns som 136 tum långa också, och oavsett 121 eller 136 tums längd verkar dom vara väldigt prisvärda
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Rätta mig om jag har fel, men ingen Polaris har väl någonsin varit driftsnål? Inte i jämförelse med andra fabrikat sedan insprutning kom i alla fall.... eller?