Tips på skoter i 40000kr klassen

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
34
Örnsköldsvik
Jag väger 90kg och mina dämpare är slut iaf, fast dom har gått drygt 800mil nu så är väll dags för renovering, bättre sent än aldrig:worried:

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
36
Boden
Hur vet jag om dem är renoveringsbara? Går det se på dämparen? Isåfall hur? Den jag funderar på har gått 580 mil så dem borde ju garanterat behöva bytas/renoveras om det inte är gjort tidigare. Du kanske har något bra svar på hur du tror en rmk går efter leden och framförallt om den kommer att gå varm på våren när det är hårdpackad led? Isrivare ska jag montera så det borde ju hjälpa lite.

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Följer det med någon instruktionsbok till skotern?
Där står det vilka olika dämpare som fanns och om de var/är renoveringsbara eller ej!

/ Henke

eplgh

Medlem
8 jan 2008
10
0
1
Luleå
Det verkar som om de flesta (alla?) nyare Polaris har för hög vikt i regbeviset. Om man jämför med de (torr)vikter som anges på många USA-siter så verkar det vara ca 70 kg för mycket på regbeviset. Förmodligen har importören/generalagenten klantat sig och lagt på förarvikt också, trots att den inte ska vara med för snöskotrar.

En bra site för att jämföra maskiner och vikter är http://www.powersportsnetwork.com/enthusiasts/new_vehicle_compare.asp?vehicle1=11936&year2=2005&mfg2=14&vehicle2=11932&go=Go

Multiplicera bara med 0.454 för att få lbs till kg. Sen får man lägga på bränslevikt, t.ex. 44 kg för fulltankad 700 RMK. Då hamnar man på 272 kg. Möjligen borde man även lägga på olja, vatten etc. men det är ju inga stora mängder...

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Står att min x-rs väger 340kg på vägverket men den väger 217kg torr så de där ska man nog inte bry sig om?

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
36
Boden
Föraren är inräknad, kom fram till det efter mycket funderingar och undersökningar. Länken till sidan var också användbar och kommer att vara det i framtiden. Hela köpet hängde på vikten faktiskt, blev skitdeppad när den verkade väga som ett lok. Så nu ska jag åka och köpa den imorrn kväll:D

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
36
Boden
Nu är skotern hämtad och betald:D nöjd än så länge, har ju inte hunnit köra än så:) tänkte byta kedja innan jag börjar köra. Nån som vet originaldrevning på den? Blir det lämpligt att dreva ner 1 kugg? Eller är det bättre att ta två på en gång?