Tips på skidor till summit

SkoterKarlsson

Aktiv medlem
13 feb 2013
92
0
6
Mora
Tjena!
Tänkte höra vad ni använder för skidor på era summitar :) för lössnö körning alltså

Har ni några tips på skidor?
Är SLP Powder Pro så grymt bra som de sägs?
 
Last edited:

Powder power

Välkänd medlem
9 dec 2013
104
0
6
Tjena!
Tänkte att jag skulle sätta på bättre skidor till min summit 800 01a, skidor som är gjorda för lössnö körning alltså. Har CTRL skidor på (vet ej om det är original) men tycker inte de går så bra i lössnön där jag åker nu i ca 50cm - uppåt.
Har för de som inte vet ZX-chassit

Har ni några tips på skidor?
Är SLP Powder Pro så grymt bra som de sägs?
köp skidor som sitter på dom nya Ski Doo Summit, dom går fint fram :D
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
köp skidor som sitter på dom nya Ski Doo Summit, dom går fint fram :D
Ja tycker original skidorna "glider" för mycket i snön när man svänger! Har dock inte testat min dm med några andra men:S men testade en boondocker med slp och den va jäkligt nice!

Ursäkta om jag skriver i tråden men va kör folk på sin summit xm?:)
 
Last edited:

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Hade inte köpt slp skidor iaf, var inte helt nöjda med hur de betedde sej i vissa lägen när jag hade såna.
Hade hellre gått på C&a pro bx eller kanske mtx. Bx är lite smidigare medans mtx flyter bättre.

Vet att vissa sätter på lynx blade skidor, inte provat dom själv men de ser fina ut, skidoos orginal skidor är helt värdelösa i mitt tycke
 

SkoterKarlsson

Aktiv medlem
13 feb 2013
92
0
6
Mora
Ja tycker original skidorna "glider" för mycket i snön när man svänger! Har dock inte testat min dm med några andra men:S men testade en boondocker med slp och den va jäkligt nice!

Ursäkta om jag skriver i tråden men va kör folk på sin summit xm?:)
Okej :) de är lugnt har ändå gjort om själva frågan till en mer för alla med summit :)
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
jag hade gärna provat Lynx blade skida på min summit men eftersom jag redan har slppp skidor på hyllan så blir det att testa dessa på XMn i vinter. Tidigare erfarenheter av pp är att dom är livsfarligt vobbliga i skarföre och att dom bygger mycket på höjden med ökat skidtryck som följd
 

ward

Välkänd medlem
20 feb 2012
538
1
18
Piteå
Bladeskidan är bra efter led och styr väl hyfsat i puder. Men dom är ju rätt så höga i profil så dom är rätt tungstyrda på hårt underlag som SLP PP, dock så har ju Boondockern högre spindlar än summiten så det gör ju att den blir mer tungstyrd också.

Samtidigt upplever jag att Blade inte skär lika bra i snön då du sidehillar heller! den vill som trycka tillbaka styret till neutral position om ni förstår vad jag menar... Hade gärna prövat ett par DS2 skidor på min BD

Sry för OT
 

xada

Ny medlem
11 mar 2012
4
0
1
Marsfjäll
Ja kör slp pp och tycker de är dom bästa skidorna. Kanske är lite sämre på led och skare men man har ju en lössnö maskin och har skidor därefter.
 

SkoterKarlsson

Aktiv medlem
13 feb 2013
92
0
6
Mora
Det blir nog ett par BRP Blade skidor nån gong under den här månaden till min :) Har tänkt att sälja skotern när säsongen är slut framåt mars april och köpa en nyare med xp chassiet. Sparar i så fall skidorna till den och säljer den jag har nu med original CTRL skidorna :)