Tips på matta till Skandinavien beast

polarisedge

Aktiv medlem
27 nov 2014
84
6
6
norrfjärden
Börjar vara på tiden att byta matta på min polaris Skandinavien beast-15
Vad rekommenderar ni som bytt eller testat olika mattor?
Har v-kit och nerdrevad 1 kugg för tillfället.
Tycker org mattan nästan är lite mjuk, i och med 50% av sesången här är inte består av mjuk puder.
Mycket körning i lössnö och uppför, men förkommer även ofta att man ger sig ut på myrar osv och vill att skidorna lättar.
Skriv gärna för och nackdelar med mattorna ni kört med/rekommenderar.
Pris kring 10:000 inte allt för dyrt.
Tittat mycket på talon 66 mattan.
 
Reactions: hcrsweden

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Gamla sågtandade challanger extreme är ju ordentligt bra.

Annars kan du ju buda hem en serie 6 matta beggad eller ny som är avtagen från maskin. Då får du betydligt mer driv men ändå bra med flyt.

Nackdelen med t.ex talon å peak är att dom kräver lite motor... Dom är tungdrivna!

Peak är ju också helt värdelös i puder. Så den ska du absolut inte titta på =)
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Kan enbart lovorda Talon mattan, har 4st i umgängeskretsen som kör med den.
 

polarisedge

Aktiv medlem
27 nov 2014
84
6
6
norrfjärden
Ojdå, lät ju inge bra att talon är så tungdriven.
Om du skulle välja mellan serie 6 och challanger extreme vad väljer du? Lite för och nackdelar?
Passar serie 6 mattan direkt på org drivhjulen osv?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Serie 6 passar rakt av. Skulle valt challenger extreme pga serie 6 haft lite problem med hållbarheten. Men vågar man chansa så serie 6.

Talon mattan är de delade meningar om. Vissa gillar den, vissa inte.
Peak skulle jag aldrig haft som alternativ. Man blir för lidande dom gånger man ska ut i fluffet eller mjuksnö. Så jävla kul är de inte å sitta fast hela tiden pga mattan går på botten.
 
Reactions: Graesvik

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Är den bara inte av så kan jag bjuda några hundringar för gammelmattan =)

Behöver en skrotmatta att kapa ner kammarna på för vårskaren i fjällen =)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Inte helt lätt det här med att välja matta... Originalmattan på beasten är egentligen otroligt bra för maskinen, är i princip bara låta mattan spinna så kommer man framåt.
Bytte själv från orginalmattan på min turbo förut då den egentligen bara spann fortare med turbo, kände att jag saknade drivet. Så då blev det en peak 2.5 multiduo, första helgen med den så gick styrstången av för det var lite väl bra driv i den mattan mot det man var van vid.. näste helg upplevde jag samma sak som Davajn beskriver värdelös i pudret. Sen införskaffades en skinz arc för att kunna få kraften mer framåt än uppåt, och då började det hända grejor! Tillsammans med en arc så funkar peakmattan riktigt bra även i pudret skulle jag vilja säg, dock blir det riktigt dyrt, matta 10k + arc 12k. Med den kombon så tog jag mig fram på ställen som inte gick förut, funkade faktisk för bra så jag blev lite less på det...
Så det är nog inte det bästa alternativet för en originalmaskin iallafall. Tungdriven är den säkert, men man får fäste också så det beror lite på hur man räknar...
Men det säkraste alternativet är nog en extreme med originaldelning så man kör med originaldrivhjulen, så blir det ingen risk att man spetsar mattan. Då har du bättre driv än original och fortfarande ok uppförande på maskinen.
 

polarisedge

Aktiv medlem
27 nov 2014
84
6
6
norrfjärden
Kan enbart lovorda Talon mattan, har 4st i umgängeskretsen som kör med den.
Det låter ju bra, dehär med tungdriven är inget ni märkt? Hur uppför denna matta sig i lite hårdare före?
Original mattan tycker jag bara spinner utan att hitta fästet vid lite hårdare före så chanslös att få den å resa och även väldigt dåligt å klättra med. Funkar bra i fjunsnön dock.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Serie 5.1 är ju en ordentligt mjuk matta och det ger den bra med flyt. Men sämre på hårdare före av samma anledning.

Du måste nog tänka lite så här. Är du villig att offra lite av flytet från 5.1an för att få mer driv? Isf go for it.
Men Peak är på andra sidan av skalan om jag säger så ;) Kanske de är som asker säger att den kliver upp bättre på kopplade boggisar. Men det är ju inte alla som har det!


Denna är ett säkert kort: Challanger Extreme

Har dock sett någon rea för ett tag sen då dom såldes för 7' tror jag. Så kan ju vara värt å luska runt lite!

Annars kan du ju som sagt satsa på en Serie 6. Brukar ju gå för runt 5-7' i andrahand.

Talon har jag hört har lite sisådär med kvalitén på sig.... Vissa mattor som börjar självupplösa mer lr mindre. Andra som håller allmänt dåligt å helt plösligt är det några mattor som håller för allt. T.om att spinna på sylvassa stenar.
Så jag är lite skeptisk... Samt ser man ju på Talon mattan när man har den framför sig att det är långt ifrån samma gummi & byggkvalité som camso mattorna. Kostar ju tyvärr därefter också.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Det låter ju bra, dehär med tungdriven är inget ni märkt? Hur uppför denna matta sig i lite hårdare före?
Original mattan tycker jag bara spinner utan att hitta fästet vid lite hårdare före så chanslös att få den å resa och även väldigt dåligt å klättra med. Funkar bra i fjunsnön dock.
Ett variatorkitt är väl att föredra om man har talon matta, inte direkt så att den mattan kräver en turbo för att orka drivas runt. Kör själv inte med talon matta men provkörde när det var stenhårt före en rmk assault 800 -13 som i övrigt var orginal i variatorer osv och den skickade då upp skidorna direkt.
https://www.youtube.com/watch?v=pcC0JnwOeIM - Klipp ifrån helgen på farsan som är 56 år som satte en talonmatta på sin rmk 800 -12(Enbart 11-68 vikter och almond fjäder i primären) inför den här säsongen
 
Reactions: hcrsweden

polarisedge

Aktiv medlem
27 nov 2014
84
6
6
norrfjärden
Har monterat variatorkit och dreva ner 1 kugg. Är mest att jag vill åt bästa mattan för rätt peng
Har läst mycket bra om talon mattan men även mycket dåligt, just om att den är tungdriven..
Ser att många tycker challanger extreme mattan är grymt bra.
Läser lite negativt om dessa, undrar nu vilken rekommenderas? Den som heter och har såg tänder (saw) eller den utan?
 
Reactions: Henka023

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Vars läser du något negativt om den mattan? Skulle seriöst tveka på hans trovärdighet. :bigsmile:

Men vill du åt mest bang för buck så är nog talon svårslagen. Eller så håll koll på beggat marknaden.
 
Reactions: Graesvik

polarisedge

Aktiv medlem
27 nov 2014
84
6
6
norrfjärden
Vars läser du något negativt om den mattan? Skulle seriöst tveka på hans trovärdighet. :bigsmile:

Men vill du åt mest bang för buck så är nog talon svårslagen. Eller så håll koll på beggat marknaden.
Hehe får sår på huvudet med dehär att byta matta, de jag fått info och läst om är väl tungdriven och dålig hållbarhet :/ men är väl som ni säger tungdriven kan ju ha med att man får betydligt mycket mer fäste???

Står som i val å kval mellan talon mattan och challanger extreme mattan.. Nu är de ju bara dehär med att välja :/
 
Reactions: hcrsweden

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
Jag testar Talon mattan... Priset gör ändå sitt och skulle den visa sig oduglig i pudret så köper jag en poo serie 5. Och kör pudersäsongen med den och Talonen på våren

Så har jag 2 band till samma pris som 1 ce 2.5 eller counqer 280

Skickat från min F5321 via Tapatalk