Tips på hur man kan bygga bort glappet i styrningen på Evo-r

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har ett tag stört mig på att det är ganska stort glapp i båda min Lynx Rave -08.
Efter lite efterforskningar så visade det sig främst bero på glapp i bussningarna i "armarna" som håller styrstaget samt i bussningen som lagrar styrstångens nedre del.
Armarna har förvisso smörjnipplar, men dels är det svårt att komma åt dem och dels behövs bara ett litet glapp i bussningarna innan yttre delen på armen börjar glappa flera mm i höjdled.

Detta handlar alltså om en Lynx 2008, men jag tror många BRP maskiner har liknande konstruktion.

Nu när motorn ändå är urlyft för översyn så passade jag på att ta tag i detta irriterande fenomen.

Armarna demonterades, bussningarna knackades ur och sen byggde jag en fixtur så jag kunde spänna upp armarna i svarven. Sen svarvade jag lagerlägen, ett gäng distanser i aluminium och pressade i kullager. Sen tillverkade jag en ny lagring till styrstången, originalet i plast fick byta plats med en ny i alu. Slutligen monterades allt och nu är det tidigare glappet på ca 15mm (längst ut på styrets handtag) reducerat till ca 2mm. Dvs det blev en enorm förbättring, styrningen känns som på en helt ny skoter. Förhoppningsvis håller kullagerna bra mycket längre än bussningarna som satt original.

















 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
De nya skotrar jag känt på har inget glapp, sen är det ju skillnad på att ha ± ett par mm och ±1.5 cm som jag hade.