Tips på hur höja boggien & styre på Lynx 5900 glx -199? samt andra modifikationer

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Vill få upp chassit från backen då den är så fruktansvärt låg. Bäst skotern att mysa runt på men är lite detaljer som behöver till för att få den ännu bättre.
Så den ska nu höjas, räcker det med endast fästena bak?
Hur kan man tänkas höja framvagnen med dess tubdämpare? Sen ska styret höjas så det inte slår i knäna konstant.
Skulle också vara trevligt med en vidare styrning, tips på hur detta görs bäst?

Tips och exempel mottages gladeligen.
Tack!
 
Reactions: fleshball

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Sv: Tips på hur höja boggien & styre på Lynx 5900 glx -199? samt andra modifikationer

Det var låg svarsfrekvensen i denna tråd :)
Hur som, den är höjd med perfekt resultat. Vart som en ny maskin. Seriös höjning med nya svetsade fästen bak (4cm mer än original) och 2 cm fram genom att flytta boggien till de nedre monteringshålet. Spände fjädring på 50/50 bak/fram och ny dämpare.

Voila, en ny maskin lyste plötsligt upp. Fantastiskt roligt...

Nu blir nästa att svetsa på en sarg ovanpå tunneln som höjer upp dynan och därigenom skönare körställning både på stå och sitt. Ska bara klura ut en snygg konstruktion på glasfiberkåpa från tanken och upp mot dynan så det matchar höjden och kanten på dynan, som original fast bättre :)
 

Petersab

Ny medlem
10 okt 2018
1
0
1
30
Östersund
Hej har precis höjt styret på min med 10 centimeter. Funderar på att höja boggie med. Hur blev din och kan du förklara lite mer djupt hur du gick till? Tacksam för svar.

Mvh Peter Blomberg
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Hej har precis höjt styret på min med 10 centimeter. Funderar på att höja boggie med. Hur blev din och kan du förklara lite mer djupt hur du gick till? Tacksam för svar.

Mvh Peter Blomberg
Kan försöka lägga upp några bilder så snart jag har möjlighet.
En höjning var det bästa jag gjort, skotern vart som ny och oerhört mycket bättre i terrängen.
 

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
37
Leksand
Jag skulle byta fjädrarna fram på ena 59an häromdagen då en hade gått av. När jag ändå hade ur boggien så passade jag på att höja dynan och sänka ner boggien.
Dynan höjde jag med tryckimpregnerad 45*70 och genomgående skruv och mutter.
IMG_20181222_164415.jpg

IMG_20181223_171815.jpg
Målade insidan med vit hammarlack. Blir lite ljusare iaf när man är ute i skogen och ska hitta nåt där i.

IMG_20180226_164059.jpg
Gjorde samma operation på min andra 59 för länge sen. Får plats mycket mer och man sitter bättre. Men jag ska nog byta ut godisbyttorna mot 2liters glassbyttor om jag får tag på några. Antar att de inte spricker lika lätt.

IMG_20181223_171820.jpg
Boggien sänkte jag ner med vanliga plattjärn. Fotstegen blir ännu vekare efter att ha kapat hål för plattjärnen men kommer nog fixa dit en annan förstärkning så småningom. Har dock åkt flera säsonger med andra 59an som har likadan höjning och fotstegen är fortfarande relativt raka.
Jag borrade nya hål fram ~2cm längre ner och några mm längre bak. Skruvade i boggien fram och hissade upp bakänden tills jag fick lagom höjd och boggien fortfarande låg plant mot golvet vilket blev en nedflyttning på ungefär 10cm.


Hur ser era styren ut och hur har ni höjt?
IMG_20170124_151253.jpg
Ena är mer modern där styret är fastskruvat med överfall. Där går det att göra en kloss men tänker då att styret kommer hamna på långt bak. Kanske kan lösa det genom att ha lite vinkel på klossen.
IMG_20171224_133702.jpg
På den andra så är allting svetsat. Styre, styrstång och förstärkt med triangulär plåt
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Jag skulle byta fjädrarna fram på ena 59an häromdagen då en hade gått av. När jag ändå hade ur boggien så passade jag på att höja dynan och sänka ner boggien.
Dynan höjde jag med tryckimpregnerad 45*70 och genomgående skruv och mutter.
Visa bifogad bild 27735

Visa bifogad bild 27737
Målade insidan med vit hammarlack. Blir lite ljusare iaf när man är ute i skogen och ska hitta nåt där i.

Visa bifogad bild 27741
Gjorde samma operation på min andra 59 för länge sen. Får plats mycket mer och man sitter bättre. Men jag ska nog byta ut godisbyttorna mot 2liters glassbyttor om jag får tag på några. Antar att de inte spricker lika lätt.

Visa bifogad bild 27738
Boggien sänkte jag ner med vanliga plattjärn. Fotstegen blir ännu vekare efter att ha kapat hål för plattjärnen men kommer nog fixa dit en annan förstärkning så småningom. Har dock åkt flera säsonger med andra 59an som har likadan höjning och fotstegen är fortfarande relativt raka.
Jag borrade nya hål fram ~2cm längre ner och några mm längre bak. Skruvade i boggien fram och hissade upp bakänden tills jag fick lagom höjd och boggien fortfarande låg plant mot golvet vilket blev en nedflyttning på ungefär 10cm.


Hur ser era styren ut och hur har ni höjt?
Visa bifogad bild 27739
Ena är mer modern där styret är fastskruvat med överfall. Där går det att göra en kloss men tänker då att styret kommer hamna på långt bak. Kanske kan lösa det genom att ha lite vinkel på klossen.
Visa bifogad bild 27740
På den andra så är allting svetsat. Styre, styrstång och förstärkt med triangulär plåt
Mycket fint med dynan, gör stor skillnad kan jag tro. Jag ska lägga upp bilder på styrhöjningen (så snart jag plockat fram den). Tog ett rund fäste och svetsade på styrstången (samma som på summit/boondocker mfl.) samt en 100mm styrhöjare. Tack vare rundfästet kan jag vinkla styret i princip rätt upp så det inte skjuter bak mot dynan. Fungerar oerhört fint.