Tips på fordon för att släpa skoter

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Nu börjar man komma upp i den åldern man får köra bil. Och såklart vill jag ha en bil som jag kan dra upp min skoter till vår fina fjällvärd med. Jag vill höra vad ni tycker man bör inskaffa sig... Pickup, Skåpbil eller bil + släp? Tips på olika varianter av bilar?.. helst till ett lågt pris men allt funkar.. Jag tror det inte bara av jag som kan ta nytta av denna tråd.
Gärna låg bränsleförbrukning så man har råd och åka lite skoter också när man kommit upp.

Om ni ger tips på skåpbilar och pickups så vore det bra med mått på lastytan också.
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Ska du ha en bil som både är snygg och bra att dra med så ska du helt klart kika på Subaru Impreza. GL modellerna går att hitta från 40000kr och uppåt.
 
E

ejwbegysv

Du är ju rik mats så jag tycker du ska köpa en BMW M5 e34 (årsmodell 90-95) med drag.. Touring är ju så klart coolt...

Annars tycker jag att du ska satsa på en framhjulsdriven eller awd bil med någorlunda stor motor så du orkar dra släp.. men tänk på att Totalvikten på bilen inte ska vara för hög.. Jag hade ju en VW Transporter som hade en totalvikt på över 2500kg.. fick alltså bara dra ett släp på max 1000kg i totalvikt på mitt B körkort..

En Volvo 850 tex..
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Nu börjar man komma upp i den åldern man får köra bil. Och såklart vill jag ha en bil som jag kan dra upp min skoter till vår fina fjällvärd med. Jag vill höra vad ni tycker man bör inskaffa sig... Pickup, Skåpbil eller bil + släp? Tips på olika varianter av bilar?.. helst till ett lågt pris men allt funkar.. Jag tror det inte bara av jag som kan ta nytta av denna tråd.
Gärna låg bränsleförbrukning så man har råd och åka lite skoter också när man kommit upp.

Om ni ger tips på skåpbilar och pickups så vore det bra med mått på lastytan också.
Släpp tankarna på Pickup eller den storleken på fordon om du vill ha låg bränsleförbrukning. Visserligen finns det väl med mindre motorer men då får man plåga dom rätt hårt om man lastar/släpar på något tungt.
Själv kör man V8:a på vintrarna och det som visserligen är bra är ju att den inte drar någe märkbart mer om man lastar den full än när man kör tomt.
Men den går inte billigt tom heller så =)

Bil + Släp är nog det allra mest ekonomiska, då går det ju rätt bra att anpassa om man vill använda fordonet till annat då med.
Å som "ejwbegysv" skrev tänk på vikten om du köper något större man får inte dra så mycket efter stora åk när man bara har B-kort.
Undra om inte de gamla Audi 100 (eller A4-A6) kombi, var rätt bra i förhållande så man fick dra riktigt mycket men ändå kunde hålla sig under 3.5 ton.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Ähh, det är ju bara att ta BE och skaffa en dieselpickis av nyare snitt..
Framhjulsdriven bil till att dra släp är väl inte att rekommedera, kan man köra så är rwd klart bättre, dock är en tung pickis det bästa..
Körde bort skrotbilar med "svärfars" L200 -00 på ishalka.. Gudars vad skönt med de bilen, med min Passat hade jag inte ens tagit mig fram...

Stora tunga bilar = klart säkrare att dra med...
 

Palmgren

Ny medlem
31 dec 2006
4
0
1
en audi 100/A6 A4 med quattro är ju opptimal för att dra sen är det ju bara att välja en motor som passar dig allt från (1,6) 1,8 sugmotor/turbo upp till 2,8 liter V6a, 2,8an tar "bara" ca 1,1-1,2 blandad körning även diesel finns
 
14 jan 2007
28
0
1
Gävle
Chevabuss Kör skotern i ha en släpvagn bak om så passar en med bensin/diesel värmare in med skotern åk norrut ut med skotern ut med madrasen och bara sova :)
 
4

426H

Tycker också du skall satsa på fyrhjulsdrift. Audi q, v70 awd eller nån fyrhjulsdriven subaru går väl att hitta hyfsat billigt. Hade själv en jeep cherokee i slutet på 90-talet (gamla kantiga modellen med 4L rak sexa). Den funkade bra på vintern, lite extra höjd gör att man tar sig fram överallt och dom är inte särskilt dyra nu tror jag.
Låg bensinförbrukning kan du glömma om du skall ha en bra vinter/dragbil.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
En Subaru Outback är nog det vettigaste man kan ha när man ska dra.

(Är på jakt efter en själv..)
 
E

ejwbegysv

Jag tycker du ska köpa en BMW X5 v8:a och en snygg tjej som kör den åt dig...
 

forden34

Välkänd medlem
28 okt 2006
248
0
16
Jag har en BMW 740ia -93 V8 286 hk 430 i vrid automat 3st körvalslägen, drog 2st skotrar på en rätt så stor vagn, kändes nått å jämt att man hade ett ekipage efter, soppa förbrukningen låg på ca: 1,1-1,4 i 110kmh men då åker man kungligt anser jag med tanke på att man slipper hålla på å rycka i växelspaken hela tiden.:)
 

hemi

Välkänd medlem
28 okt 2006
123
1
18
Östersund/Åkersjön
Jag har en VW Caravelle som funkar bra,du får plats med en kort skoter inne i bilen så du slipper dra släp.Ska du åka en längre bit så hänger du på vagnen,lastar 2 skotrar där,så är ni 3 polare som splittar sopparäkningen.
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Jag kör king cab, funkar klockrent om du lastar skotern på flaket! då får den lite tyngd bak oxå! sen är det bara hänga på ett släp å lasta 2 skotrar till om man känner för det!
Får du plats med tex en skoter med 345's matta på flaket eller sticker den ut mycket?