Tips på fix.

vanWinkle

Välkänd medlem
13 feb 2011
137
2
18
Hagfors
Hejsan! Nya bekymmer....Har upptäckt att bulten som håller främre boggiedämparen (nedre fästet)har gjort hålen i skenorna till spår....:eek:hwell: Någon som har nån bra lösning på detta som är hållbar? Cf6-07 är maskinen.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
svetsa och borra nytt hål... det bästa är nog att borra upp och pressa in en bussning ...
 

vanWinkle

Välkänd medlem
13 feb 2011
137
2
18
Hagfors
Tack ska ni ha! Håller med om att pressa i en bussning är nog det bästa alt.
men lat som man är har ja fixat plattjärn idag...blir bussning om det inte håller. tycker f.ö att A-C kunde ha kostat på en bättre infästning...Förresten,nån som
vet vart man kan få tag i en längre bult? blir ju lite bredare med plattjärn..:/
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Du får samma fenomen oavsett märke om du inte håller koll på bultarna och skruvar åt dom när dom börjat lossna.

Jag har haft samma problem, rev isär hela boggien och lämnade in den på svetsningen efter att jag mätt ut var hålen skulle vara och skrivit upp de.

Blev som nytt men nästa säsong slarvade jag med att kolla bultarna å ett av hålen blev avlångt igen... Då gjorde jag den enkla varianten som beskrivs ovan men jag använde ett fäste till ett boggiehjul istället.

Kolla även så att inte axeln som bultarna sitter i har blivit krokig, då skruvar den ur bultarna när den rör på sig oavsett hur hårt du drar.

Mvh Erland
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Bultar finns ju hos närmaste återförsäljare eller på en järnhandel.
Se till att du får rätt gängor bara, enklast är att ta med orginalbulten.
 

vanWinkle

Välkänd medlem
13 feb 2011
137
2
18
Hagfors
Erland: Det med fästet till boggiehjulet var ju en kanon ide! Det nedre hålet verkar sitta rätt i "höjd" och sen bara borra ett nytt till det övre. Blir ju då 2 bult som håller+spåret som passar i skenan. :)
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Japp de borde funka, jag satte mitt i hålet strax framför nedre fästet för fjädern så jag fick kapa hjulfästet för att inte fjädern skulle ta stopp i det i ihoptryckt läge.
Det här va på en Zr 600 -98