Tips på aluminium kvalité?

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Jag ska bygga nya fotsteg av alu-profiler till min 600 sx och behöver lite hjälp med att välja aluminium standard / kvalité.

Vilken kvalité ska jag välja?

Var köpa, länk?

Tack
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Har tyvär inget tipps vart du skall köpa det , då det offtast är bäst med bra kontakter , en smides firma där du känner någon kanske kan köpa åt dig ? . någon snäll inne säljare på någon större firma Tibnor mm ?

Måste revidera lite , såg att det var profiler du funderade på och jag nämde plåt , de flesta profiler är ju i AW 6000 kvallite , hållbara och goda för ändamålet , vet inte om det fins så många olika kvaliter att välja bland där.
6060 är väl vanlig , så se till att får en kvallite på min AW 5000 serien , tveksam om det finns så det är väll 6060/6063 du bör leta efter
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Kolla på tibnors hemida under prislistan så ser du vad som finns att välja på och då är det inte så mycket att välja... Men det du hittar där på profiler och rör är ändå det du vill ha.
De flesta som säljer stål mm i plockar det från tibnor.
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Tack för tipsen.

Finns ett skapligt utbud på tyska Ebay men med frakten blir det ganska dyrt i förhållande till Tibnor och dyligt.
Jag ska inte ha så mycket så det kanske blir Ebay i alla fall om jag inte hittar något lämpligt ställe i Gävleområdet.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Ska du inte ha så mycket så blir nog tyska ebay enklast. För att komma nära priserna som står på tibnor ska man beställa mycket... Beställer man bara ett helrör eller ännu värre ett kapat så blir det dyrt, med alla extra avifter och frakt.

Köper därför alltid lämpliga färdikapade bitar från tyska ebay när man ska göra något.. Rör mm brukar jag köpa från tibnor men är det masiva bitar så är det tyskland som gäller.