Tips o råd angående summit 800r/m8

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Hej i stugan!

Nu när ekonomin tillåter äntligen mig att köpa nytt så har jag suttit på blocket och diverse sidor i timtal och åter timtal och läst recensioner kors o tvärs.

Men nu sitter jag endå kluven på vad som ska stå på gårn i höst/kommande vinter..

Min körstil är så ofta det går utanför leden, kommer vara rätt mycket i fjälls o köra, där är det körning i brant o jävlig terräng och så ofta de går blir de körning på skrå ;)

Skotrar jag fastnat för är då följande:

Skidoo summit x 800r 08/09

Arctic cat m8 -08/09

Min budget landar väl på max 70 000 i höst, kan bli mer eventuellt

Jag vill ha för och nackdelar om bägge maskiner, ski-doo xp chassie har jag kört o det trivs jag helmycket med faktiskt, men det var dock en renegade ja testade.

Arctic cat chassie har jag aldrig testat men det ser inbjudande ut.

Ja, bomba på med vad ni tycker, tipsa gärna om andra modeller också

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
ta int en 08ans xp dom flexar nå grymt i chassiet, oftast= tar mera rem, var väl lättaste årsmoddellen av XP, sen dess har dom biffat på varje år nästan, för att minska flexet i chassiet.
M8 kan jag inte säga nåt om då jag aldrig kört den.

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Ja där ser man, då är risken stor att chassiet är snett o vint om man köp en 08a? det är inget som hjälper med typ rs förstärkningar?

är de stor skillnad mellan 08ans och 09ans chassie? tänkt i styvheten

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Tja, vet inte men 08 vägde dom väl typ 195 kg, sen biffade dom på till kring 200 kg året därpå och ännu lite till till 2010 ca 205kg. 08 tog ju mera rem också p.g.a mycket flex i sekundärtornet, så det biffades ju på iaf till följande år.

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
åfan, sepass endå.

Ja då kanske de är klokare att lägga nån/några tusingar mer o få en 09a kanske rentav en 10as om jag är lite sparsam :)

en fråga angående rotax 800r motorerna, hört att dom ska ha för sig ibland att vilja trycka fett vid mag/pto sidans packboxar? givetvis är det svårt att svara på då det alltid finns måndagsexemplar..

Men över lag, är det nåt som man bör höjja ögonbrynen o kolla extra på med 800r motorn?

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Ja man bör ju kolla på packboxarna med jämna mellanrum, speciellt ifall man spränger en rem ordentligt lönar det sig att poppa lös primären och kolla lite. Brukar ändå göra det nu som då men har väl med att göra att man grejjar rätt mycket med olika variatorinställningar.
Har dock snart kört totalt 800 mil med 2 olika 800 e-tec under 3 år nu (500 på första) (snart 300 på andra) och inte haft något som helst problem.
Men säg den 800an som inte behöver service för att gå bra och hålla.

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
har haft en -08 summit. såldes vid 570mil och då hade remmen gått 170mil+. vet att nuvarande ägare har kört och passerat 700mil utan att renovera motorn, dock vet jag inte om han bytt rem

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
meanis:
Jaha okej, jo precis, utan regelbunden service så rasar de mesta tillslut, men service är inget problem för min del, är bara trevligt att serva då och då

SkoterMannen:
Ja det lät lovande, hur upplevde du köregenskaperna i lite brantare terräng/djupare snö? var den lätt att bryta ikull och vrida omkring bland buskar o snår? (ja vet int va de sitt för framvagn på dom)

upplevde du nånting som du störde dig på?

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
ja va det bara djupsnö så. men skulle jag haft den idag efter ha ägt en -12 så skulle jag sattsa på ett s-36 som gör STOR skillnad, dock lika kassa dämpare med i det kittet och en smalare dyna skulle jag också satsa på

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Jag var i ungefär samma situation som dig i höstas. För min del föll valet på en mkt fin 2010 summit XRS, och jag är grymt nöjd. Tror inte du kommer bli besviken med någon av dem. Men för min del blev det en summit mest för att jag inte hittade någon fin m8a vid just det tillfället.

Båda är helt enkelt fina skotrar, så ta tid på dig och köp av en seriös och pedant säljare.

Last edited:

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
till -09 kom det ny boggie, ny tunnel, teleskopstyre och diverse andra små förändringar gentemot 08 STOR skillnad. till -10 kom den "nya" 800 motorn som ska ge ca 160 kusar också STOR skillnad mot den gamla i styrka. Om jag va du skulle jag i första hand satsa på en -10 borde gå att få ner en sådan i 70-75k annars kör på en -09, mycket bättre än en 08. Ski doo kan jag inte så mkt om men har hört att -08 summit har det varit lite problems med.

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Okej nu har man fått lite mer kött på benen så att säga, men att de va sån stor skillnad mella 08ans m8a och 09 visste jag inte, att det var ny motor o tunnel visste jag..

Ja det man läst o hört nu gör att jag nästan räknar bort -08ans summit o satsar på en nyare, men m8an är
fortfarande intressant, så mer erfarenheter om den mottages gärna.

Är inte helt låst på en summit eller m8a, kom gärna med andra tips också, hade ekonomin räckt till så hade polaris varit ett alternativ åå

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Med drift säkerheten och rem slitage på en Ski doo 800 i den års modell och pris klassen skulle jag satsat på en m8a 09 å nyare. Ser kanske lite omodern ut men är väldigt skön enligt mig iallafall. Skulle själv köpa en 10 eller en 11 för den nya motorn men jag fick så bra pris på min 09a å den går inte sämre än rotax 800r. Och när du har kört med teleskopstyret kan du inte vara utan! Sjukt bra grej!

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Ja det lät lovande, jag får se hur det blir. fick reda på igår att jag har fått jobb också, så då ökar ju möjligheterna för en nyare modell av en m8a/summit

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Ja det lät lovande, jag får se hur det blir. fick reda på igår att jag har fått jobb också, så då ökar ju möjligheterna för en nyare modell av en m8a/summit
M8 av gamla modellen är en mycket bra skoter.
Det tar ett tag att vänja sig men när man kan dom så går dom kanon.

En Summit utan garanti känns som ett ekonomiskt självmord i jämförelse.

Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
M8 av gamla modellen är en mycket bra skoter.
Jag och en kompis hade en diskussion. Ofta brukar vi bara säga att "arctic är bäst" men en gång var vi faktiskt helt ärliga med varann och vi kom fram till att om man ska göra en "bra" skoteraffär så är den gamla M8an den absolut bästa skotern om man vill köra lössnö. Notering: Vi kom även fram till att Rave 600 ACE, viking IV och polaris IQr/rr är andra skotrar som är så prisvärda att vi faktiskt kunnat lägga egna pengar på att köpa en.

TS: Det har skrivits en del om M8an tidigare så om du får taskigt med svar så kan du söka. Jag skrev en post i en annan köprådstråd som jag faktiskt tycker summerar det chassit: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=64492&p=507292&highlight=#post507292

Men i korthet så är det ett enkelt och välfungerande koncept. Den är lättskruvad och det finns mycket kompetens på dessa skotrar så det är lätt att fixa om du får problem. Arctics europalager finns i Storuman så om det blir panik med delar så kan Yngvessons fixa det mesta. Skotern är slagtålig och tar inte mycket rem. Förslag till modifieringar: Vänstergas, slp-skidor och byt för guds skull ut huven mot en crosshuv så att du kan montera tillbaka original när du väl ska sälja den.

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Tackar för bra svar!

Men arctic cats m8 hcr -09 till -11? vad skiljer den från m8an? smalare spårvidd? annan typ av fjädring etc?

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Fjädring, 42 tums framvagn på hcr och 40' på M8, titanaxlar på hcr, tror det ska vara bättre förstärkt på hcr'en, annan variator setup, styvare matta på hcr'en, nödstoppslina och såklart färgen:)

Förstärk boggien för min är som ett "S" just nu, fast det är nog ganska lika på alla långa maskiner :)

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Okej jaha det var rentav bredare framvagn på hcr:en :)

du som kör en m8 hcr, hur upplever du den på led respektive ute i lössnön? hur är körställningen? måste nog in till arctic åf och testa o kolla runt, såg att dom fått in en -11as m8a nu.. Har faktiskt ingen erfarenhet alls av arctic cat då jag aldrig kört nån, därav mina nyfikenheter och frågor :)

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Jag tycker då att körställningen är riktigt bra och du kan lätt justera styret:)
Går och köra riktigt fort med leden, då framvagnen är lika bred som på en crossfire:)
Jag stortrivs på m-chassiet och skotern gör precis som jag vill, men ska man köra mycket i skogen så kan man smala av framvagnen om man nu inte köper vanliga M8an.