Tips från er som har arctic 440 f/c (aka Spirit 440)

l11

Medlem
4 mar 2012
19
1
3
luleå
Jag har en JAG afs ltr från 91 som iofs går rätt bra men kan kännas lite svårstartad. Ska byta membran i bensinpumpen och rengöra förgasaren hade jag tänkt.
Men tänkte också fråga om andra saker som kan få den lättstartad: Har inte skruvat isär den nån gång ännu men, har denna tex reedventiler? Kan inte riktigt se något på sprängskisserna. Brukar dessa i så fall behöva bytas eller rengöras på dessa motorer?
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Inga reedventiler. Min är också svårstartad, tänkte också byta membran i pumpen men inte kommit till skott... Meddela här hur det går!
 

l11

Medlem
4 mar 2012
19
1
3
luleå
Återkommer, men det kan ta ett tag innan jag har tid. En annan sak. Tycker startsnöret går lite segt så att säga, som att man inte drar bara mot kompet. Brukar den bli trög, eller kan det vara remmen som ligger mot på nåt sätt?
Annars gillar jag verkligen denna veteran!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Om de är svårstartade kall men lätt varm så funkar choken för dåligt. Köp en primerpump och sätt dit. Bränslepumpen funkar bra om den går att köra felfritt när den väl startat , dvs den behöver inga nya membran då. Ta även ett kompprov den kan ha så dåligt komp att den blir svårstartad. Allt under 8 bar är inte bra. Primer hittar ni billigt på rinab eller skoterdelen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Om de är svårstartade kall men lätt varm så funkar choken för dåligt. Köp en primerpump och sätt dit. Bränslepumpen funkar bra om den går att köra felfritt när den väl startat , dvs den behöver inga nya membran då. Ta även ett kompprov den kan ha så dåligt komp att den blir svårstartad. Allt under 8 bar är inte bra. Primer hittar ni billigt på rinab eller skoterdelen.
Rengör repet med avfettning eller sprit tinner you name it. Spruta sedan på siliconspray typ biltemas siliconspray. Då löper linan lättare runt alla böjar och åker tillbaka snabbare.
Variatorremmen kan också ligga på lite för mycket (vara för sträckt) testa genom att lyfta upp maskinen i baken och ha den på tomg, mattan ska då stå stilla eller stötvist rulla typ stanna rulla en bit stanna öööö nästan rulla med såattsäga.
 

l11

Medlem
4 mar 2012
19
1
3
luleå
Ok, ska kolla lite på skotern och har en fråga: Hur monterar man primerpump på en mikuni som inte har det sedan tidigare?