Tips för barmarkskörning?

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Hej!

Jag behöver flytta skotern då och då, även på barmark och tycker att det går få förbenat trögt (tung maskin) samt att styrstålen river upp gräsmatta och grus. Någon som har något tips på vad man kan spänna fast under skidorna?
Har funderat på kälkbeslag men tycker det blir dyrt för en så enkel sak.
Jag gjorde tidigare en konstruktion av samma typ som garagedollys men med något större hjul. Kunde dock konstatera att det skulle behövas typ skottkärrehjul för att funka.
Jag kanske missar det uppenbara?
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Trickskidor (sådana som man hade när man var liten som det står Stiga på )

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
29
Sikfors, Piteå
Håller med båda föregående talare!! Men om du har nån gammal bobb som ligger skräpandes så kan du ta skidor från den och fästa under!!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Som tidigare nämnts, lappskidor dvs gamla uttjänta plastbelag vilka monteras med lämpliga spännremmar alternativt silvertejp fungerar utmärkt och sparar gräsmatta, släpvagn, garagegolv osv, dock får du göra riktningsförändringarna för hand.

Belag kan gå att hitta i handlarens skräptunna.......
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
"Trickskidorna" var ett bra förslag. Begagnade belag får jag dock leta efter eftersom jag bor i stockholm och har ganska långt till närmsta handlare (därav barmarksåkningen också :) )

Tack för uppslagen!
 

RillE-d

Medlem
11 jan 2011
47
0
6
Solna
själv tog jag 1m plaströr (avloppsrör 140mm) delade dem på mitten,sågade 2st jack fram med gasolbrännarn böjde som en skida förstäkte böjen med lite hålband.Funkar lika bra som gammla lappbelag.Skyddar släpet kanon :)