Timbersled Mountain Horse / Bergshäst

Klassy

Medlem
12 jan 2015
25
0
1
Sundsvall
Hallå där grabbar (och flickor?) :bigsmile:

Jag funderar starkt på att köpa ett Timbersled kitt till min hoj för att kunna kombinera med min skoter av olika anledningar, men skulle gärna höra vad ni har att säga om den sortens kitt.

Jag kör en Husqvarna TE310.

Hur funkar det att köra med ett Timbersled / Bergshäst kitt?
"Glider" inte skidan iväg vid till exempel en skarp sväng?
Hur bra tar man sig upp för backar?

På Timbersleds sida ser jag att det finns 3 olika kitt, ett kort, ett långt och ett smalt.

I beskrivningen av det korta står det:
"It works very well with 250F 4-strokes, 250cc or 300cc 2-strokes, and big HP turbo bikes."
men det jag fruktar är att 310an inte kommer räcka till, fast de säger det, vad tror ni om det? :confused:

Har ni några frågor eller synpunkter är det bara att skriva.

Med vänlig hälsning, Klas. :ciao:
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Hej Klas.

Kul att du går i hästköpartankar!

Timberled är ju den första tillverkaren som äntligen utvecklat en bandsats för lössnö.
Tidigare konstruktioner var ytterst tveksamma och funkade i pricip bara för ledkörning.

Som du skriver erbjuder Timbersled tre olika kitt.
ST är kortbandad och är en bra kompromiss mellan lössnö och led. Den är nog det bästa valet om man vill testa snowbikes.
LT har längre matta och alltså renodlad lössnömaskin. Lite som en mountainskoter. Kör själv med denna mattlängd.
SX är ett snowcrosskitt där allt är utformat för crossbanekörning. Annan fjädring, smalare matta och brantare attackvinkel. Har alrdig provkört en sådan men själv skulle jag nog inte välja en SX. För mig handlar snowbiking om lössnö och inte bana. Föredrar du ledkörning och snowcross kan SX vara ett alternativ för dig.

Känner flera som kör 300 2T och gillar dom mer än en större 4T så du behöver nog inte oroa dig för att din hoj inte funkar.
Om det visar sig senare att du vill köra med en annan hoj är det ju ganska enkelt att uppgradera.

Om du vill testa och se om det är din grej tror jag du gör en bra deal på ett kitt från 2014 men fjolårets kitt fick en mängd uppgraderingar så detta skulle jag nog rekommendera. Många i USA har beställt nya kitt så begagnatmarknaden översvämmas av hyffsat nya kitt till ganska bra priser. Har du budget att beställa ett nytt kitt med TSS-staget är förstås att föredra men är förstås väsentligt mer pengar.
Ett nytt inkl. TSS landar på ungefär 80-85.000 kr hemma i Sverige.
Begagnatsäljare begär 3.500-4.000$ för fjolårskitten.

Den här sporten är ganska ny med få häståkare i Sverige. Svårt för många att få info eller möjlighet att provköra.
Lycka till!