tillverka packningar.

icemaniac

Medlem
8 jan 2010
40
1
1
funderade lite på att tillverka en bottenpackning till min 750 storm själv då jag inte hadde lust att köpa en hel sats förtillfället.

Någon som provat att göra egna och vilket material använde ni?

tänkte köpa packnings papper på biltema till att täta mitt termostathus med men hittade 60-2002 packningspapper. står att det är motståndskraftigt mot olja bensin osv..
hur mycket tryck bildas det i regel i vevhuset? toppackningar brukar ju vara av plåt i regel(iaf på äldre maskiner) men botten är ju nån papp/filt variant.

hittade en sats på classe också http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=133039439

nån som testat nån av satserna? eller har nån info på tillverkning av egna packnignar.

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
Det är inte högt tryck i vevhuset... Och du skulle kunna göra packningar av vanligt papper... Men det är att rekomendera packningspapper.
Om du smörjer packningen med 2-takts olja på båda sidor så är det större chans at packningen förblir hel när du nästa gång lossar cylindern.

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Köpte till mina cylinderfötter nyss, 37 kr för ett ark som var bra mkt större än ett a4!
(oil resistant jointing, hette den, tillv. kommer jag inte ihåg.)
Komihåg att köpa rätt tjocklek!

Sen är det bara att lägga den mot blocket och trycka lite mot kanterna, sen tar du en skalpell alt. mattkniv eller nångon annan vass kniv och skär efter kanterna som tryckte till, mad packningen på bordet dvs!

Jag provade att göra i pizza karton som mall först!

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
kan man göra topplockspackning och packningen under cylindern med clas ohlson packningarna? jag ska byta kolvar. Packningarna kostar 600kr och 1 kolv 700..

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
lät väl dyrt med classes prylarna, för en massa skräp när du bara behöver en grej.

Toppackningen är bara en stor O-ring, om du skall ha till edgen. till et:n vet jag inte hur det ser ut, skulle tro att man bränner upp materialet om du skall ha det i toppen.

Köpte mitt material på TOOLS (Industri-varuhus) här i stan, finns även i östersund!(och en jävla massa andra ställen :p)

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
37
kan man göra topplockspackning och packningen under cylindern med clas ohlson packningarna? jag ska byta kolvar. Packningarna kostar 600kr och 1 kolv 700..
Är det till din Edge? Köpte packningar nyss och till bägge cylinderfötterna gick det på ca 170:- med frakt så 600:- stämmer INTE :hello:

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
Är det till din Edge? Köpte packningar nyss och till bägge cylinderfötterna gick det på ca 170:- med frakt så 600:- stämmer INTE :hello:
hos åf så kostar det 650kr och hos en mindra skoteraffär i stan så kostar det 600 :(

varför skulle jag ens HITTA PÅ att dom kostar 600kr?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
gör själv..jag gjorde till min motor..inge svårt allt precis...toppen är de två O-ringar och inte en..de är en på insidan av kanalerna mot cylindern.samt en på utsidan av kanalerna...

packningen tar bara nån minut att göra.. tar du lös dina cylindrar försiktigt så du har en packning kvar så har du ju en mall klar:)..

men INnnan du börjar byta nånting alls.. ta en ganska grov lödtännbit (minst 2mm tjock).. sen för du in den i cylindern och sen ut i kanten av cylindern.. snurra om motorn så att kolven plattar till tennbiten mot toppen.. ta sedan ut tennbiten försiktigt.. mät den sen med tex skjutmått.. den kommer ligga kring 1,4.. detta är då squishen på motorn..

sen när du smäller ihop motorn med nya packningen så tar du en ny bit och gör samma sakt igen.och se så du inte får för mkt i squish.. får du de så blir motorn svag..får ej överstiga 1.8 och ska inte gå under 1.3

icemaniac

Medlem
8 jan 2010
40
1
1
ja, använde 0,8 mm packningsmaterial och förlorade 0,5 kg tryck i den bästa cylindern, men har inte brytt mig för tiollfället då jag har en cylinder som har en repa sedan tidigare och den hadde bara 8 kg tryck, så nu när jag bytte packningarna på de andra 2 så fick jag ett jämnare tryck "overall" cyl 1:8,5kg cyl 2: 8,5 kg cyl 3: 8kg .. kommer nog inte att göra något åt det föränn jag tar upp allt o borrar och renoverar.

tack för svaren och hjälpen :)

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
tror att du hade fått mer komp om du använt tunnare material, men! dom gamla var kanske 0.8 mm?

icemaniac

Medlem
8 jan 2010
40
1
1
nä tror dom var mindre då jag förlorade 0,5kg komp i den "friska" cylindern.
skulle tro att det ska vara 0.4 mm (hadde inget skjutmått :-S måste införskaffa mig ett sådant) eller nått liknande, men då det jämnade ut kompet mellan mina cylindrar så brydde jag mig inte att göra om det med smalare packning utan det får vänta tills jag renoverar den riktigt.

har inte stålar att köpa nya kolvar, lager och borra upp cylindrarna nu så det blev en kompromis så jag fick åka lite denna säsong.

Reactions: antonbc