Tillslagsvarv 2019 / 2020 summit 146?

skidooman

Medlem
9 mar 2016
5
0
1
Boden
Vad har ni för tillslagsvarv på era summitar ? främst 146.
enligt BRPs hemsida står det att 2018 summit 146 har 3800 och 2020 har 3600.
ALLA andra summitar, freerides BCX osv har 3300 (sealvl) .
Det är ju märkligt att tex freeride 146 2020 har 3300, trodde den borde vara identisk med summit 146.

Är det bara skrivfel från brp eller är det några speciella ramper osv i just 146an jämfört med övriga?
vill "vårboka" en 146a men gillar superlågt tillslagsvarv skarpt så vill helst slippa v-kit prylar då 2020 är nog så dyrt som det är.
tyvärr så får vi inte reda på variator detaljerna för 2020 innan vårkampanjen gått ut.
hoppas det blir förändringar på variatorsidan och ytterligare förbättrade motorkuddar inför 2020.
lite större hål i fotstegen är nice men mer förbättringar borde man kunna kräva.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Nu har jag inte stenkoll på vad som sitter i renegade osv men alla summit (850) har samma primärfjäder och ramper 18/19 och har tillslag runt 3500 kan vara något högre på helt nya maskiner men eftersom fjädrarna mattas så hamnar det där. Just 19 kan vara något lägre då dessa har samma ramper men är något mera viktade vilket kan sänka tillslagsvarvet något.

Av vilken anledning vill du ha superlågt tillslagsvarv? Karaktären på maskiner behöver knappt ändras då jag själv kör med dryga 4000varv men utan att för den delen ha en speciellt hetsig maskin.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
För att sänka tillslagsvarv byter ju du ju endast primärfjäder.
Den kan du nog pruta med i priset när du bokar maskin.
Är inte många hundralappar det handlar om.
 

skidooman

Medlem
9 mar 2016
5
0
1
Boden
Ok tack för infon! har en 165 summit x 2017 nu och kör på 1 i primären samt "10grams brickor" på bvarje bult i primären för att få ner maxvarvet, fick de gratis från lokala skidoohandlarn.
på havsnivå övervarvar den strax över 8100 men i fjällbjörksmiljö så varvar den perfekt.
dock så är tillslaget megahögt då min går iväg kring 4000-4200.
Kan nämna att jag är oerhört noga med att blåsa ur bägge variatorerna med tryckluft och tvätta skivor och rem i princip efter varje körning , samt kolla remspänning och mattspänning.

Har smällt 2st 391 remmar totalt på 103 körtimmar varav 90% i lössnö i fjällen.
så det är ändå bra med tanke på hur många 17 som käkat rem.
i övrigt allt orginal och alla bulletin och fix är gjorda på servicen.
även sågat hål i variatorkåpan så som 18 och 19 har.

har kört en orginal 18 summit x 165 och en 17 165 med diablo kit men tyckte inte karaktären skiljde märkvärt mkt jämfört med min. trodde det skulle bli en "aha upplevelse" men icket.
 

skidooman

Medlem
9 mar 2016
5
0
1
Boden
Påverkas hela registret markant med en primärfjäder som ger lägre tillslagsvarv?
och isf vid vilka tillfällen och vid vilken typ av körning märks störst skillnad om man byter primärfjäder.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Har du samma slutryck på fjädern så påverkas bara inslaget
nja inte riktigt, fjädern håller tillbaka lite mer under hela vägen till maxtryck på en fjäder som har hårdare starttryck.
Men det märks mest i början sen blir skillnaden så liten. Därför går en maskin med lågt tillslag snabbare om man håller konstant säg 6000rpm och samma underlag än en med högt tillslag.
 
Reactions: Undie

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Summit 146 850 2019

Tillslag runt 3800rpm
Sitter 990 ramper orginal i dessa
Sen tappade jag max varv efter inkörning(vid inkörning varvade den 8100-8200 med klicker 4 + 6,5grams vikter som satt på varje bult från fabrik, efter inkörning så fick jag ta bort vikterna och ändra till klicker 3 för att få den att varva 7900-8000.

Bränsle förbrukning efter inkörning 1,7l-3,5l beroende på före och körning....vet inte om det är normalt eller inte.