till er som vet variatorer! skillnad på dessa?

Konrad

Aktiv medlem
25 jan 2014
84
0
6
HejsaN!
Som ni ser på bilden så är det 1 hål i överkant på ena variatorskivan å 7 hål på den andra i överkant, vad jag fattar det som så är det balansering de handlar om!
Den med 7 hål satt på min 700a men den är det ett jack i så jag fick tag i den andra från en 600 men den var de bara 1 hål i.
Måtten för axel, helix,skivan är lika så jag undrar om jag kan ha den på min 700 utan att de blir fel?
Tacksam för svar!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sekundären snurrar så sakta, så det spelar mindre roll med balanseringen. Kör. Flytta över fjädern och helix från din gamla.

Hade det varit primärvariatorn hade det varit en annan femma...dom är balanserade i sin helhet, så då ska man inte blanda delar kors och tvärs...
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
sekundären snurrar lika fort på fulla varv 1:1. även vissa har "overdrive" så då snurrar den fortare än premiären.

Men tar du hela 600 sekundärn med 700ans fjäder och helix kommer det att funka! Kommer att funka oavsett att blanda delarna med att göra så blir bästa lösningen.
 

Konrad

Aktiv medlem
25 jan 2014
84
0
6
sekundären snurrar lika fort på fulla varv 1:1. även vissa har "overdrive" så då snurrar den fortare än premiären.

Men tar du hela 600 sekundärn med 700ans fjäder och helix kommer det att funka! Kommer att funka oavsett att blanda delarna med att göra så blir bästa lösningen.
Tänkte bara ta den inre skivan å byta helix å fjäder! Den yttre ser helt annorlunda ut, så tänkte ta den gamla för den ser också bättre ut! Men de ska nog bli bra får vi hoppas! :)