Till er som byggt vagn!

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Bygger för tillfället en stor vagn av husvagns chassie.
Har kollat runt på i stort sett alla trådar om dessa byggen här på forumet.
Ser ingen stans där man skrivit om man svetsat eller bultat fast ramverk och dyligt i "orginal" chassiet.

Alltså får man svetsa fast ett förstärknings fackverk av 40x40 mm profiler i orginal chassiet? Har hört att man inte får göra åverkan på det befintliga chassiet?

Behöver man tänka på något speciellt annars? Lampor reflexer mm har jag hyfsad koll på.

Mvh // Johan
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
Jag ringde bilprovningen och fråga om jag fick skära ut och lägga in en balk i mitten genom hela den befintliga chassit som förstärkning.

Han som jag pratade med då sa att det inte skulle vara något problem så länge man inte ändrade måttet från kulan till hjulaxeln.

Sedan om han förstod mig rätt vet jag inte, men jag tänkte då prova och se vad de säger. :)
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Okej Andersmolander!

Då svetsar jag! Antar att en bra svets håller bättre än en bult?

Mvh
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Man borde då få svetsa i dragstången också då? Typ bygga flaket längre framåt också.?
 

TSO

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Trevligt! :)
Då gör vi så!

Det är om möjligt inte en KABE smaragd du byggt på? :) Gick den igenom med det draget å allt som sitter på bilden?

Ser axakt ut som min :)

Mvh
Nej, men ett Sävsjöchassie!! =D
Inga problem med draget, demonterade det, rengjorde, smörjde upp det, monterade ihop det och satte dit en ny påskjutsdämpare!!

Inga problem alls!!
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Trevligt! Den lär inte väga mycket den där vagnen?
Tänkte själv stärka upp med tunnare profiler mellan mina 40x40 och sen köra med en 9 mm släpvagns plyfa.

Tjänar mellan 30-35 kilo från 12mm då! :D

Lycka till med din!
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
precis sådär med extrabalk i mitten gjorde jag, inga problem att regga.
dom mäter bomavståndet så det stämmer mot original, i övrigt är det ganska fritt att bygga på material som man vill.
 

TSO

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
ImageUploadedByTapatalk1346703239.312681.jpg

Rejält med spännmöjlighetet ska det vara och att ha en gammal matta som fäste på den hala plyfan funkar klockrent!!
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
precis sådär med extrabalk i mitten gjorde jag, inga problem att regga.
dom mäter bomavståndet så det stämmer mot original, i övrigt är det ganska fritt att bygga på material som man vill.
bomavståndet? du menar att man inte ändrat dragstången? eller har jag missat nått? :S
 

TSO

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Ahh.. se där :) Satt just å fundra på olika möjligheter till att få plyfan mindre glidig. Även om man köper hexa eller vira mönstrat så blir dom väll ganska hala?
Mycket mer fäste på hexa/vira än formplyfa, men du får bättre grepp på mattan när du kör upp skotern, inte en tendens att spinna bort sej!!
 

TSO

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
En aning överdrivet med öglor där??
du kan ju knappast ens ha användning av hälften? :p


Vaddå överdrivet?? ;).
Det är nog sällan man använder hälften, men det e ju alltid roligt att vara värst på
något, samt att jag använde dom för att fästa plyfan i chassiet!!
Samt att ha valmöjligheter!! =D
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Haha bra där! :D Ska absolut ha 1500 kg öglor.
Men jag kör vingskruv till plyfan å något färre öglor ;)

Får du på tre på den där TSO?