Till er med fox luft fjädring och en 3d printer

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Du borde skriva ut såna och sälja dom istället.
Absolut kan jag ju göra de om någon vill ha och ej har en egen 3d printer, men jag vill inte göra någon business av det.
De fina med att ha en 3D printer hemma är att man kan skapa va man vill och många med 3d printer delar ofta sina modeller, lite de som är poängen, fin community faktiskt. tjäna pengar kan jag göra på jobbet :)
 
Reactions: neden

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Absolut kan jag ju göra de om någon vill ha och ej har en egen 3d printer, men jag vill inte göra någon business av det.
De fina med att ha en 3D printer hemma är att man kan skapa va man vill och många med 3d printer delar ofta sina modeller, lite de som är poängen, fin community faktiskt. tjäna pengar kan jag göra på jobbet :)
Åh fan. Jag har varken 3D-skrivare eller foxdämpare men vet att skoterfolk gärna handlar alla möjliga grejer. Framförallt i november när suget kommer krypande.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Lite OT.


Men vad kostar en 3d printer för att göra sådana saker?

Lite sugen på att prova göra lite saker man kan använda hemma i garaget
 

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Ingen fara, kul att du frågar!

Jag har en "Anet A8" china printer som kostar 1500kr, på jobbet har vi en printer för 80.000kr dom printar precis samma saker.
Skillnaden är kvalité, enorma kvalitéts skillnader på allt va de gäller maskinen. Min china printer är vinglig, dålig kyling, låter mycket, den har gått sönder några gånger (lite olika delar). En lite dyrare printer suger helt enkelt inte på samma sätt.

Jag har uppgraderat printern på många sätt, ja har nya drivremmar, nytt nätaggregat(för säkerhet, de andra brinner "lätt" upp), hotend och allt möljigt, men de har inte kostat mer än kanske 500kr att uppgradera till bättre china skit. Resten av alla delarna har jag skrivit ut med printern.

Jag ser på 3D skrivare så här, om du är "intresserad" av 3d printer och är villig att lägga tiden de tar att komma igång med allt, lära sig alla program mm så är det jäkligt kul.
Jag är vid ett sådant stadie nu att om jag vill ha nåt som inte redan finns kan jag bara sätta mig vid datorn och göra en modell, ta fram printern och trycka på play. Men de har tagit många timmar av krångel för att komma dit.
Jag tror anledningen är att 3d printer världen fortfarande är efter när de kommer till mjukvara, finns inte rikigt några plug and play grejer för normala pengar, vet inte ens om de finns för dyra pengar.

Oavsett allt krångel som varit så tycker jag att de är kul och de har medfört mycket bra saker, t.ex. jag ska bygga mig en sommar stuga och cad programmet har varit till stor hjälp då jag kan rita hela huset och se huset innan de är klart i en 3D vy o ändra don fram och tillbaka bäst jag vill.

Prova om du har tålamod kan man säga

Tips på program mm:
Cura (Slicer)
Fusion 360 (CAD)
Thingiverse.com
Sist men inte minns, youtube har tonvis med info för nybörjare.