Till er -02 XC 800-ägare.

Boss

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Tjena!
Jag har en -02 XC 800 som jag kört ca 140 mil med. I stort sett är jag kanonnöjd med skotern, men har ändå några frågor till er andra 800VES-ägare.

1). Min motor har ett slammer/rassel ljud vid ca 5500 rpm. Ljudet skulle kanske kunna liknas vid ett "kolvslammer". Hur låter era motorer vid samma varvtal?

(Jag har sett samma fråga på många USA-forum. Det verkar som om många 800VES-motorer har detta slammer. Vissa påstår att detta går att åtgärda genom att justera ned TPS:en till 4.0 V avläst vid full gas. Detta hjälpte dock inte på min maskin.)

2). Jag upplever Clickerdämparen som för stum om man inte kör antingen sakta eller som en vansinnig (jag väger ca 79 kg). Fungerar boggien bra för er eller har någon bytt till mjukare fjädrar eller shimsat om dämparen?

3). Har någon tips på en bra variatorbestyckning?

Jag har hört påståenden om att öka från 66g orginalvikter till 70g (SLP) ska ge resultat, men att en SLP 50-40 helix med 68g vikter ska göra enorm skillnad jmf med orginalbestyckning. Andra rekommenderar Heelclickers.

Några kommentarer?

mvh Erik
 

polarisxc

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Liknande problem

Min xc 800 -02 Slammrar också vid 5500varv, där har även avgasventilerna fastnat vilket ledde till kolvhaveri. Jag är jävligt missnöjd med denna skoter för den går nu varm där andra skotrar kan köra obehindrat.Ägde tidigare en xc700-99 den var helt problem fri ,men detta rackel låter som en skördetröska,vid 5500varv,samt vid gassläpp.Är det någon som vet om det finns medicin mot detta annars så blir det att byta märke.Är även intresserad av att veta om några fler har samma fel, även varm gång,bryter tändningen vid 5500varv
 

Edge

Semi PRO sledder
1 jan 2000
34
0
0
Köp 700 x Edge

Jag tänkte köpa en 800x men jag köpte en 700x.
Och det är särklass den bästa skoter jag har haft.
Innan den maskin har jag haft en MX , Plus,RXL,XLT "Den sämsta" ,ultra sp, Xc 700-98,xc 700 -01. Jag körde 210 mil inann jag sålde min 700x -02 och köpte en ny lika 700x som jag inte hade tänkt köra något på i år.
Jag lovar er att jag inte ljuger men vi körde en långtur till borga och då snittade min maskin 1,7 l/milen och som lägst 1.56 l/m vid ganska hård körning "dock fina leder".
Prestanda mässigt är 700 x"134 hp" inte långt efter 800 an"137hp". Jag installerade ett v-kit från Goodwin perf och vilken skillnad, jag accade ifrån en 800x upp till 140 sedan kom 800 ikapp och förbi.
Den 8oo jag drog emot var dock inte heller orginal utan balanserad och v-kitad och 4:a i sm.
 

Boss

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Kanske en lösning?

Tjena!
Idag provade jag att höja nålarna 1 steg. For ut på en 50 km provtur och motorn var i stort sett slammerfri. Vet ej om detta var en tillfällighet pga varmt väder ( 4 grader).

Vore intressant om någon annan med slamrande motor provade detta och kom fram till samma resultat.

mvh Erik
 

polarisxc

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Prova att köra längre

Tjena jag har provat det också men om du belastar motorn i en uppförsbacke så ska du se att missljudet är kvar!Bra variator bestyckning är 70 grams vikter och en 50-40 helix spänn denna i läge tre.Har även monterat SLP`S Luftburkskit detta gör att den svarar bättre på gasen.Avgas ventilerna går det rykten om att dom jobbar med!! Men har du problem med varmgång samt att dragsnörena går av? Låter det som pistol skott när du släpper gasen(ibland)?Tacksam för svar.
 

polarisxc

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Frågor

Har 700 någon slammer från motorn? går den varm? håller startsnörena?Är det mycket vibrationer på denna motor?Är den tung dragen?(jämförelse med 800)Smäller den vid gassläpp?Omdu kör lungt och varven ligger på 5500,rasslar den då?
 

Boss

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Kolla länkar.

Har inte haft varmgång hittils. Startsnöret har också hållit. Har inte inte heller haft något pistolskottliknande ljud vid gassläpp, bara motorrassel (Det ironiska är att en bekant oxå har en 800 som aldrig rasslar).

Det går mycket disskussioner på många USA-forum om bl.a motorrasslet.

De lösningar som framkommit är att ställa ned TPS:en till 4.0 V. Fabriksinställning ska ligga mellan 4.0-4.2 V. Min var inställd på 4,36 V från fabriken, men jag har ändrat detta.

Andra påstår att motorn går för snålt (och även varmt) på mellanregistret, dvs höj nålarna.

Sedan finns det precis som du säger åsikter om att rasslet beror på avgasportarna.

Om du inte har gjort det, kolla in följande länkar:

http://www.hardcoresledder.comhttp://www.hardcoresledder.com</a>
(tips och fix till -02 XC som t.ex luftning av ylsystemet efter varmgång)

http://www.amsnow.comhttp://www.amsnow.com</a>
(gå till polaris-forumet)

http://groups.yahoo.com/group/xc800veshttp://groups.yahoo.com/group/xc800ves</a>/
(forum för xc800-ägare. Kräver inregistrering-Join this group)
 

polarisxc

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Problemen finns beskrivna

Tack för länkarna, där finns överhettnings problemen beskriva samt vad kylkitet heter(polaris nr.)Även bildbeskrivning finns på denna sida. http://www.hardcoresledder.comhttp://www.hardcoresledder.com</a>
Men nu återstår och se vad den svenska impotören tänker göra åt dessa fel. (avgasportar,startsnören,varmgång,rassel)
För iövrigt är det ju en jävla fin maskin.

 

Boss

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Fler med samma problem.

Tjena!
Var idag till min Polarishandlare. Han sa att Polaris är övertygade att rasslet beror på avgasventilerna och att de håller på att ta fram nya. I så fall borde ju alla Polaris VES-motorer rassla och inte bara 800:eek:rna.

På polarisforumet (www.amsnow.com i USA) samlar någon upp -02 XC 800 problem, som t.ex de du har haft, för att sedan lämna listan direkt till Polaris. Detta för att se om det går att knyta an måndagsexemplar (som våra rasselmaskiner) till vissa serienummer.

Orsaken till detta egna initiativ är att Polaris inte verkar veta eller göra någonting åt de problem som framkommit, och att återförsäljarna ofta är totalt oförstående.

Jag provade en dag att ringa runt till olika Polarishandlare och fråga om motorrasslet. Alla gav olika svar. En del (de flesta) sa att de inte kände till något rassel. Vet ej om detta beror på att de vill dölja detta eller på att kundera inte klagat. Andra svar var spikning eller avgasventiler.

Om du vill maila in dina problem eller kolla in andras så gå in på:

http://www.amsnow.com/msg_threadshow.asp?forumid=25&MessageID=359082&pagenum=6&slug=blankhttp://www.amsnow.com/msg_threadshow.asp?forumid=25&MessageID=359082&pagenum=6&slug=blank</a>

mvh Erik

 

polarisxc

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Erik

Tack för all hjälp, vad tror du vi som har dessa maskiner ska göra? Vänta på att garanti tiden går ut?
Byta märke? Om jag visste vad dom tänker göra åt detta så skulle jag vara bra mycket lungnare. Det är dock en 100000kr maskin, dessa ska fan i mig funka. I USA verkar det vara fler med överhettningsproblem samt att startsnörena går av men jag får inte heller några konkreta svar vad dom ska göra åt dessa fel! Så frågan är ju törs jag ha kvar denna maskin??
MVH Roger
 

polarisxc

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Erik

(Detta är en fortsättning av förra svaret)Det kan ju vara så att 800 vibrerar mer än dom övriga twinnarna, där av ventil rasslet! Att det inte går att ringa Loxkell som privat person och få några svar är lite konstigt!
Roger
 

Boss

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Pratat med Loxkel.

Jag har pratat med Loxkel via en Polarishandlare för ca 1 mån sedan. Han på Loxkel sa "svävande" att om det nu rasslar kanske det beror på avgasventilerna, men någon direkt lösning fick jag inte.

Om du inte registrerat dig (kostar ingenting) på yahoo's xc800ves forum tycker jag att du ska göra det. Forumet har drygt 200 medlemmar och innehåller ca 1300 inlägg med förbättringar, tips, problem osv till -02 XC800. Bättre infokälla får man leta efter.

/ Erik

 

Boss

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Amsnow-svar.

Jag mailade nedanstående brev till amsnow-länken och fick följande svar från USA:

Hi,
my name is Erik Nordmark and I'm mailing from Sweden. I've got a red X "02 XC 800 w/clicker shock, reverse and 1.25" lug. So far I've rode 1000 miles.

The problems have been:
1). High TPS setting (4.36 V)

2). Engine rattle at 5000-6000 rpm
(even after resetting TPS to 4.0 V)

3). Valves needs to be cleaned often
(I'm using Polaris Ves oil)

PS. The Swedish dealers think the engine rattle has something to do with the exhaust valves, not the TPS setting and/or a lean condition. They claim that new exhaust valves will be released soon.

/ Erik

Hi Erik:
Good to hear from you across the ocean.
You have some very valid points and we felt the same way until we set the TPS to 3.7 volts and the 5-6500rpm rattle went away. We are hearing from Polaris that they had two issues with the valves, they changed vendors mid production and the Nicasil coating on the valves is not the quality they wanted. We use Amsoil synthetic. $18/gal vs $28 for Polaris and on the average we clean our valves at 1000miles and not sticking at that mileage. We have had some belts breaking prematurely and check them every 300 miles to see if they are cracking. We have a much more aggressive clutch setup than stock which we run and we are getting ready to try 25/38 gears. We also have a problem here in the states in that most of the tachs read 150-200 rpm high and we immediately get the tach recalibrated so our clutching mods are spot on.
Thanks,
Barry Britton
Williamsport, Pa.

 

ivar_xc800

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
...

<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Apr-23-02 Kl 03:08 PM (GMT)</font></center>

Jeg har ca 2000km på min xc800 og er sålangt godt fornøyd.
Jeg har ikke merket noe spesielt til klapringen mellom 5500-6000. Har ikke fått testet TPS settingen enda men skal gjøre det så snart jeg får tak i det jeg trenger for å bygge testeren.

Eneste problem jeg har hatt så langt er en knekt bolt i forstillingen.

Har ikke testet så mye mot andre scootere, men jeg synes den virker litt slapp på topp. Sikkert litt å hente på mer agressivt variatoroppsett.
Har dratt 160km/t på gps , hadde ventet å få litt mer.

Dysing/variatoroppsett er så langt helt originalt, men jeg har kjøpt 68grams SLP MTX vekter(som kan vektes opp til 74gram) som jeg skal sette i.

Er ganske godt fornøyd med clicker-demperen , men har funnet ut at man må prøve seg fram for å finne den mykeste innstillingen.
 

Boss

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Ivar

Hej Ivar.
Det skulle vara intressant att få veta hur SLP MTX-vikterna fungerar om du hinner prova dom innan sommaren. Skriv gärna och berätta.

Att bygga TPS-testaren tar inte lång stund (ca 10-15 min). En 5 volts spänningsregulator och 9 volts batterihållare finns att köpa hos bl.a radio och tv-reparatörer.

Som du säkert vet har du en schematisk bild på www.harcoresledder.com som visar allt. Gör det så enkelt som möjligt och uteslut apparatlådan samt stömbrytaren. Löd kablarna till krokodilklämmor och batterihållare direkt på 5V-regulatorns ben. Sedan är TPS-testaren klar.

mvh Erik

 

ivar_xc800

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
MTX....

Hei,
Jeg regner med at vi har et par uker til med snø, så jeg tenkte jeg skulle få montert vektene nå i helga. Jeg skal gi beskjed om hvordan de fungerer.

Den www.hardcoresledder.com sida er meget bra.
Jeg mangler bare den 7805-kretsen for å bygge regulatoren , men har ikke fått tak i den enda.
 

Boss

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Clickerfråga.

Hej Ivar.
Du skrev:

"Er ganske godt fornøyd med clicker-demperen , men har funnet ut at man må prøve seg fram for å finne den mykeste innstillingen."

Menar du att inställningarna på ratten ej stämmer så att 1 är mjukast och 8 hårdast, dvs att inställningsratten visar fel?

mvh Erik

 

ivar_xc800

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
clicker...

Det stemmer , jeg tror ikke det stemmer helt.
(Eller så har jeg sett feil på innstillingen)
 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
Bränsleförbrukning?

Hur mycket soppa tar 02 800? Funderar ev. på att byta. Egentligen hade jag tänkt köpa en ProX 600 men med tanke på priset så köper jag hellre en 800 edge. Enda funderingen jag har är hur mycket soppa den tar?