Thundercat 900 mc -94

Kviddevitt

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Hej alla glada och hjälpvilliga.
Är i skoterköpartankar och har blivit erbjuden en Thundercat 900 mc -94. Någon som har något att förtälja inför detta ev. köp? Något jag särskilt ska tänka på? Är tacksam för all info jag kan få. Jag och sambo hoppas på många härliga mil OM vi köper den.
Ha de' kul därute i snön.

K

krappn

Det är väl inte den lämpligaste skotern om man ska vara ute och glida med fruga, den är ganska tung och klumpig, men har andra sidan mycket motor.

T

Thunder

Sjekk kompresjon og at den ikke bruker kjøleveske. Det er kjent at vattenpumpen kan lekke og at den da vasker ut lager på balanseakslingen, resultat = havari....

Kviddevitt

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Vad ska komp vara? Har läst att den kan/ska vara olika beroende på var cylindern sitter? Rätt eller fel?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det brukar vara svårt att sätta något exakt värde på hur högt kompressionstrycket ska vara på en tvåtaktsmotor. Huvudsaken är att det är någotsånär lika på alla cylindrar.
Värdena brukar ligga mellan 0,6 och 1,2 MPa (6 - 12 bar) för någotsånär normalt konstruerade motorer.

Det beror ju på så många faktorer, t ex hur varm motorn är när man gör mätningen, hur snabbt man drar runt den, hur många varv man får på ett drag, osv.

För bilmotorer brukar det alltid finnas en siffra på normalt respektive minsta tillåtet kompressionstryck i verkstadshandboken, men för tvåtaktsmotorer (och små fyrtaktare) vågar tillverkarna sällan uppge något bestämt tryck.

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
38
Södra Prästholm, Råneå
mm, det allmäna tollerans nivån i en bilmotor ligger runt 10% avikelse mellan cylindrarna, det skiljer ju såklart mellan olika tillverkare men det är det generella.

Attachments