Test med moddade maskiner

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag satt och läste senaste Snowmobile och deras senaste test med mountain-maskiner där de jämförde Boondocker 850 3900DS, Summit 850 154", Pro RMK 155", Sidewinder 153" och Hardcore EVO 153".

Jag försöker vara så open-minded och prestigelös som möjligt när det kommer till tester av saker men ska erkänna att initialt så störde jag mig på att Polarisen var ombyggd och hade zbros 36" framvagn och andra skidor och sen störde jag mig på lite andra småsaker just kring ski-doon då det är den jag kan relatera mest till och delar av vad det klagades på kan jag ibland se som en tillgång etc...(Yamaha, Lynx och A-C kan jag inte relatera till alls i princip)

Men så slog det mig att det skulle varit intressant om liknande test utfördes på moddade maskiner. Nu har vi ju alla olika syn på vad som är bra och dåligt men hur skulle tex summiten ha upplevts med lägre styrhöjjare, andra skidor, bättre dämpare, variatorkit och kanske BRP´s tillbehör där man kan justera balataremmen från styret under tiden man kör...Quick-fixar för i princip allt de klagade på (dock jäkligt dyra...)

Väldigt många utrustar ju sina maskiner med typ sådana tillbehör och många av dem skulle ju ha suttit på från början kan man tycka.

Jag antar att alla märken har något som kan förbättras (tex variatorkit verkar ju vara standard) och det skulle ha varit kul att se hur de upplevs då.

(Nu verkade ju inte moddningen på Polarisen vara till någon fördel om man ska tro testet då den kom sist...) Jag har själv testat en likadan med zbros och original gripper och det blev ju annorlunda, både till det bättre och till det sämre kan jag tycka.