termostat funderingar. enkelsystem

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jaaaa..nu har ja funderat lite hära och lite till:)...

byggde ju om skotern i somras..eller snarare så byggde ja ju om 440motorn till 600snurra.. i 440motorn jag hade satt de ingen termostat..samt i 600motorn ja köpte (en 440motor som var ombyggd till 600.som ja tog grejer ifrån och smacka på min då de var ett kasst lager på veven på denna) i den satt de inte heller någon så jag tänkte. (ska väl inte vara någon då)..

har kört nu och den har väl snurra på bra tycker ja..men även för de så är de ju inte bra att motorn inte bibehåller temperaturen hela tiden..alltså när man svänger av leden så matas de ju in nå ohyggliga mängder snö i bandtunneln som sänker värmen på kylarna extremt.vilket leder till att de sänker motortempen oxå..
och då tappar man ju effekt och jaa allt i sin ordning:)...

så tänkte smälla på en termostat då.. då är min fundering hära att på IQ R..alltså inte RR chassit som har dubbelsystem..utan har bara ett system..vilket innebär bara en slinga..vattnet går ut från motorn in till en kylare som går ända bak..där vänder de tillbaks i en kylare..sen in i en annan och ut ur den sen in i motorn igen..

och där ska då termostaten sitta....
min fundering är då i detta fall..blir de inte en strypning när man sätter termostaten?. alltså vattnet kommer ju knapt igenom..vilket kan bilda luftfickor??.. eller är ja helt ute å cyklar?..

på dubbelsystem..alltså två olika kretsar som kan cirkulera då bara ena används för termostaten öppnar och släpper in extra kallt vatten..medans ena kretsen snurrar på hela tiden...