Tempindikator Pro-x

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Hej,

På min Pro-x är inte tempindikatorn inkopplad så tänkte kolla om någon vet hur det ska vara? Har en liten kabel-bit som kommer från toppen(?), sedan är det en kabel över från kontakten som man kopplar in till lyset. Ska dom två bara kopplas ihop tro, eller ska man dra från toppen direkt till varvräknarhuset? Båda stumparna är enkla kablar..

Är lite nybörjare på det här så ni får gärna förklara hur och varför.

Tack på förhand! :)
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
i elschemat till ProX -03 är det en svart kabel ("jord") till tempgivaren i toppen, och en brun kabel från tempgivaren till CDI-boxen..
sen från CDI-boxen går det en svart/vit upp till tempindikator-lampan och en gul kabel som spänningsmatar lampan...
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
han verkar ha den där äldre modellen som tar jord genom motorn tror ja....
för annars ska de vara som du säger en svart jordkabel och en brun....
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Ingen som kör en Polaris som kan kolla vart sladden från toppen går? Tror det är samma på alla polaris motorer från den tiden(-99)..
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
stämde det inte med det jag skrev ovan bortsett från att du inte har separat jordkabel till tempgivare utan den jordar genom "godset" så att säga..?

din bruna kabel borde gå in i cdi-boxen och sen därifrån en svart/vit upp till indikatorlampan..
har du inte tempgivaren inkopplad överhuvudtaget borde den gå som en påse nötter tycker ja då cdi-boxen inte har en aning om motorns temperatur..

annars överlåter jag detta till någon annan som har ett likadant elsystem som dig..
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
stämde det inte med det jag skrev ovan bortsett från att du inte har separat jordkabel till tempgivare utan den jordar genom "godset" så att säga..?

din bruna kabel borde gå in i cdi-boxen och sen därifrån en svart/vit upp till indikatorlampan..
har du inte tempgivaren inkopplad överhuvudtaget borde den gå som en påse nötter tycker ja då cdi-boxen inte har en aning om motorns temperatur..

annars överlåter jag detta till någon annan som har ett likadant elsystem som dig..
Hur beteér den sig om den inte är inkopplad lite mer specifikt? Har inte testat ditt tips, men den går verkligen skit nu. Går bara på en cylinder ibland, och dör bort då man rör gasen i princip. Kabeln sitter i CDIn men är inte ansluten till kabeln från toppen. Om man ska skarva dom, för dom når nästan inte varandra som det är nu, vad ska man använda för kabel?

Tack på förhand!
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
det går bra att skarva med vilken kabel som helst i samma grovlek, se bara till att skarvarna blir ordentligt gjorda, gärna med såna här smältskarvar som man först klämmer ihop och sedan värmer med tändare eller värmepistol så smälter dom ihop och blir helt fukttäta..

eller det bästa: löd ihop skarvarna och använd krympslang med lim över lödningarna..

hur den beter sig kan jag inte svara på men själva tändsystemet vet ju inte motorns temperatur och tändkurvan bli antagligen helt åt skogen... den går säkert i något slags "limp home" läge nu..
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
det går bra att skarva med vilken kabel som helst i samma grovlek, se bara till att skarvarna blir ordentligt gjorda, gärna med såna här smältskarvar som man först klämmer ihop och sedan värmer med tändare eller värmepistol så smälter dom ihop och blir helt fukttäta..

eller det bästa: löd ihop skarvarna och använd krympslang med lim över lödningarna..

hur den beter sig kan jag inte svara på men själva tändsystemet vet ju inte motorns temperatur och tändkurvan bli antagligen helt åt skogen... den går säkert i något slags "limp home" läge nu..
limp home?
Har du någon koll på vad sånna kontakter heter exakt?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
ja, limp home = nödläge, altså den går just se pass att man kan förflytta sig men inte så mkt mer heller.. är dock inte säker på om din har det men skulle tro det..

hursomhelst.. dom heter skarvhylsa/krympkabelsko:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1204&iItemId=88134
eller lödkabelsko som jag föredrar (värm försiktigt med en tändare el dyl. så smälter tennet i mitten och plasten på sidorna krymper):
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1204&iItemId=90650

Edit: finns hos alla som säljer 12v prylar typ mekonomen, jula osv.. men köp en sortimentlåda så har du även till annat..
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
ja, limp home = nödläge, altså den går just se pass att man kan förflytta sig men inte så mkt mer heller.. är dock inte säker på om din har det men skulle tro det..

hursomhelst.. dom heter skarvhylsa/krympkabelsko:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1204&iItemId=88134
eller lödkabelsko som jag föredrar (värm försiktigt med en tändare el dyl. så smälter tennet i mitten och plasten på sidorna krymper):
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1204&iItemId=90650

Edit: finns hos alla som säljer 12v prylar typ mekonomen, jula osv.. men köp en sortimentlåda så har du även till annat..
Chassit är från 04a så det kan kanske stämma att den har sånt? Ska kolla upp det. Annars har jag fått tips om lågfartsmunstycket. Tack för hjälpen!
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
ja det kanske är nåt annat som spökar oxå men börja med att fixa tempgivaren...
hoppas det löser sig o återkom hur det gick..

Edit: Förresten, håll dig till en tråd, nu har du två likadana trådar samtidigt...
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Tog mig ut och kollade lite på han nyss och det kommer en svart kabel ur toppen. Från mätarhuset på huven kommer bara två stora svarta kontakter där det inte finns någon anslutning som passar. Det ända som skulle kunna passa där en vit/orange kabel som kommer, tillsammans med massor med andra kablar, direkt från CDIn. Kan det vara så att den ska kopplas den vägen?