Tempgivare XC600?

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Någon som kör med en Polaris XC 600 eller har erfarenhet av motorn i sig? Har en sån motor i min skoter och hade tänkt försöka koppla in tempgivaren till toppen, men vet inte riktigt hur kablarna ska kopplas osv.

Någon som har koll får gärna skriva en rad..
Tack på förhand!
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de är i princip samma motorer sen 03 typ så:)..

du har en gummikontakt som sitter på kabeln som går från givaren..då ska du hitta en kabel med en liknande kontakt i kabelhärvan.. de finns bara EN sån kabel dära.så du kan ej ta fel:).. bara ner å söka=)
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
de är i princip samma motorer sen 03 typ så:)..

du har en gummikontakt som sitter på kabeln som går från givaren..då ska du hitta en kabel med en liknande kontakt i kabelhärvan.. de finns bara EN sån kabel dära.så du kan ej ta fel:).. bara ner å söka=)
Jag har en kabel som kommer från toppen, samt en kabel som kommer ur "kabelhärvan" vid kontakten till lyset. Jag misstänkte nästan att dom ska kopplas ihop, jag är dock inte säker på om det är några kontakter eller bara lösa kablar.
Hur ska jag koppla dom om det inte är kontakter? Vilken sorts kabel ska jag skarva med? Dom når nämligen inte till varandra nu, då dom bara är drygt 5cm var..
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Vad är det för årsmodell på motorn?

Ta valfri kabel och prova skarva ihop dem så ser du ju om tempgivaren börjar fungera.
Funkar det, isf köper du kabelskor och lite kabel och gör en seriös koppling.
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Vad är det för årsmodell på motorn?

Ta valfri kabel och prova skarva ihop dem så ser du ju om tempgivaren börjar fungera.
Funkar det, isf köper du kabelskor och lite kabel och gör en seriös koppling.
Den är från -99. Finns det något enkelt sätt att testa lampan när man kopplat kablarna? Och det finns ingen risk för kortslutning nånstanns så man inte bränner nått relä eller nått?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
neeeh polaris har inga relän:p
itne vad jag vet iaf??.
kortslutning undviker du genom att ej koppla ihop kablarna;)..nee men de är ingen fara.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Antar att det är en original givare som ska kopplas in till std systemet, inget eftermarknadsprylar?

Är elsystemet någorlunda likt de nyare (vilket jag tror att det är), så ska tempgivaren ligga mellan brun och svart kabel, som original sitter i ett 2-pol kontaktstycke med gummi gjutet runt om. Ja, motsvarande kontakten som sitter på tempgivaren helt enkelt.. Den borde dyka upp från kabelhärvan närmare toppen än vad du verkar ha hittat, ända uppe vid kontakterna till lyset m.m. Bifoga gärna bilder på hur ditt ser ut!
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Antar att det är en original givare som ska kopplas in till std systemet, inget eftermarknadsprylar?

Är elsystemet någorlunda likt de nyare (vilket jag tror att det är), så ska tempgivaren ligga mellan brun och svart kabel, som original sitter i ett 2-pol kontaktstycke med gummi gjutet runt om. Ja, motsvarande kontakten som sitter på tempgivaren helt enkelt.. Den borde dyka upp från kabelhärvan närmare toppen än vad du verkar ha hittat, ända uppe vid kontakterna till lyset m.m. Bifoga gärna bilder på hur ditt ser ut!
Ja det är originalgivaren som sitter på.

Ah nej jag var kanske otydlig i min förklaring. En kabel kommer upp precis vid toppen, och den andra kommer från kabelhärvan som man kopplar in lyset till, som sedan försvinner in i nån box(CDI?). På ProXRen så går kablarna från varvhuset längst hela huevn och kommer ut nere vid nosen, där kommer också kabelhärvan från boxen fram, och även den här lilla stumpen som är gummiklädd.
Jag ska försöka fixa fram någon bild men av det du beskriver så låter det helt enkelt som att kabeln från toppen, ska kopplas ihop med kontakten som kommer från boxen, som är gummiklädd.
Har inte testat kopplat ihop dom så vet inte om det passar men dom ser ut att kunna passa ihop. ville bara inte koppla ihop något så man får något el-fel på köpet.. :confused:
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Det finns 2 st kontakter som ser likadan ut, den ena går till tempgivaren och den andra går till tändspolen. Så om tändspolen redan är inkopplad så ska det bara finnas en kontakt kvar att välja på!

Iofs var det annat tändsystem på X2'an jag hade, men borde ändå vara rätt lika uppbyggt trots annan tändspole m.m

Annars gör du det väldigt enkelt för dig och startar skotern, mäter spänningen mellan de två kablarna du har i kontakten du tror att tempgivaren ska kopplas in på. Den ska vara runt 4-5 Volt AC. Kan ev. vara DC, men tror att det är AC, vilket syns om du börjar mäta
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Det finns 2 st kontakter som ser likadan ut, den ena går till tempgivaren och den andra går till tändspolen. Så om tändspolen redan är inkopplad så ska det bara finnas en kontakt kvar att välja på!

Iofs var det annat tändsystem på X2'an jag hade, men borde ändå vara rätt lika uppbyggt trots annan tändspole m.m

Annars gör du det väldigt enkelt för dig och startar skotern, mäter spänningen mellan de två kablarna du har i kontakten du tror att tempgivaren ska kopplas in på. Den ska vara runt 4-5 Volt AC. Kan ev. vara DC, men tror att det är AC, vilket syns om du börjar mäta
Jag mäter spänningen mellan dom två kablarna jag tror ska kopplas ihop alltså?
Ska testa det, tack för hjäpen!