Temperaturer!

P

Pettsson

Hej hej,
Jag har en liten underlig fråga men men.
Hur kallt kan det bli dom kallaste dagarna uppe in norrland på vintrarna?


 
S

spindeltarzan

54 är då de kallaste i arjeplog. Men annars är de väl kring 40-
 
N

norrlänningen

tja... kallaste jag vart med om är -51c strax norr om Tärna.
 

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
Om dy syftar på bil får man väl ha den i garage eller motorvärmare och inte spä ut den nåt. Skoter är de väl inte nån som kör förutom alla lappar, men dom kör ju fläktkylt
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
[Uppdaterat: Senast editerat den 10-Jun-04 kl 11:56 PM (CET)]Lustig fråga :) I Alvik utanför Luleå har jag varit med om 42 grader. Vanligtvis blir det inte kallare än 26-27 grader vid Norrlandskusten.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om man oroar sig för glykolproblem i kraftig kyla, så är det inte så mycket att bekymra sig om. Har man bara blandat glykol och vatten så att fryspunkten blir under ca -15 grader så får isen inte längre någon sprängverkan, det är alltså ingen risk att saker fryser sönder.
Den lägsta fryspunkt man kan få fram med en glykolblandning anges till mellan -38 och -43 grader. Blandningen fryser inte på en gång utan den blir gradvis mer trögflytande och sörjig. Under -38 börjar den vara svår att pumpa. Men, i varje fall, under -30 grader bör man ändå undvika att kallstarta en förbränningsmotor. Även om man kanske får igång den så är risken för motorskador för stor. Då är det bättre att se till att ha fordonen inomhus, använda motorvärmare, eller att inte låta dem stå så länge att de blir helt utkylda.

Jag håller nog med om att sådär -27 är den lägsta temperatur man normalt behöver räkna med längs Norrlandskusten. Iofs har jag varit med om -33 här i Sundsvall men det är 18 år sedan.
Några mil inåt landet kan man vänta sig -30 eller lite lägre nån natt varje vinter.