Om man oroar sig för glykolproblem i kraftig kyla, så är det inte så mycket att bekymra sig om. Har man bara blandat glykol och vatten så att fryspunkten blir under ca -15 grader så får isen inte längre någon sprängverkan, det är alltså ingen risk att saker fryser sönder.
Den lägsta fryspunkt man kan få fram med en glykolblandning anges till mellan -38 och -43 grader. Blandningen fryser inte på en gång utan den blir gradvis mer trögflytande och sörjig. Under -38 börjar den vara svår att pumpa. Men, i varje fall, under -30 grader bör man ändå undvika att kallstarta en förbränningsmotor. Även om man kanske får igång den så är risken för motorskador för stor. Då är det bättre att se till att ha fordonen inomhus, använda motorvärmare, eller att inte låta dem stå så länge att de blir helt utkylda.
Jag håller nog med om att sådär -27 är den lägsta temperatur man normalt behöver räkna med längs Norrlandskusten. Iofs har jag varit med om -33 här i Sundsvall men det är 18 år sedan.
Några mil inåt landet kan man vänta sig -30 eller lite lägre nån natt varje vinter.