Tekvest supersport skyddsnivå

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Ni som har en och kraschat, hur bra skyddar denna väst???

Funderar på att köpa denna väst men skulle gärna höra lite omdömen om denna väst innan man slår till då den kostar några kronor!!!

Uppskattar alla omdömen, men berätta gärna om skyddsnivån.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har en Pro-lite, dvs den orangea modellen.
Har kraschat rejält med den en gång, slog runt framlänges med skotern, flög av och landade framför skotern i snön, vartefter skotern körde rätt över mig.
Klarade mig bra, förutom en bruten näsa. Inga skador på överkroppen, kan ju inte svara på hur det hade gått utan Tekvest... Det hade kanske gått bra då med, vad vet jag...

I övrigt så tycker jag det är kanon att köra med väst. Kan kännas lite otymplig just när man tagit på den, men märks knappt när man åker. Supersporten märker man nog ännu mindre av då det inte är några armskydd på den.
Skön att ha på sig när man åker, värmer kroppen, skyddar mot vind. Åker med skalställ och tycker man blir kall på framsidan av kroppen när man åker utan västen.

Köp, du blir inte besviken...
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
x2 på ovanstående.
Jag kör också med Pro-Lite, lite stelt första gången man tar den på sig-men den märks inte alls när man kör. Det "roliga" är att jag har också blivit överkörd av min egen skoter efter framlängesvolt, klarade mig med några blåmärken-men här rullade inte skotern över mig utan jag hamnade under den vid volten...finns på film:
http://www.youtube.com/watch?v=na8qboq30lQ

Vet ju naturligtvis inte hur det skulle gått utan, men med tanke på att jag fick blåmärken med så...
Har kompletterat med ett LeattBrace i år-ingen kul investering, men om jag skulle få nytta av det är det definitivt värt varenda krona!
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Hehehe, jag är ledsen, men är jag en dålig människa om jag skrattade fram en tår alldeles nyss?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nejdå, jag hade nog inte offentliggjort den om jag inte själv skrattat åt den. ;)

Det finns en historia bakom-trettio m framför mig var det en kille som fick för sig att han skulle korsa min tilltänkta väg, och när han började köra framåt kom jag på att jag kanske ska släppa ner den så jag inte kör över honom-av någon anledning var det inte lössnö där jag släppte ner den-utan skare?
När jag sedan släpper ner den går jag genom skaren, och då tog det stopp...
 

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Tackar för infot. Precis sånt man vill höra. Lite verkliga historier och filmer (ha, ha, ha. Förlåt!!!)

Ingen som fått känslan att ryggskyddet känns lite ... ja fjuttigt.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ryggskydd skyddar främst mot penetrering-en gren, stubbe, sten osv tex.
Krosskador helt enkelt.
I våran hobby tror jag -utan att veta- att det inte är ett jättestort problem.(?)
Däremot framsidan av kroppen får ta många smällar, från styre, stubbar, stenar osv. Jag har inga vetenskapliga belägg för det, jag bara tittar på hur skydden är utformade. Antar att ngn med högre lön än mig forskat i saken...
 

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Låter som att du har en poäng där!

Har kört med crosskydd några vintersäsonger och tycker att det känns lite onödigt klumpigt, men när jag provade tekvesten saknade jag det kraftiga ryggskyddet. Fast som du säger, det är ju en otrolig skillnad att krascha med skotern i snön och att krascha med crossen när det är barmark.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Rent spontant skulle jag vilja säga att idag skulle jag antagligen välja nackskydd före överkroppsskydd.

Bryter man ett revben, punkterar en lunga så är det sånt som läker.
Om man bryter nacken så...tja-finns det chans att det är permanent.

Nu är det djäkligt ovanligt att bryta nacken vid "normal" skoterkörning jämfört med revben osv, men ändå.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ja, bromsa är direkt olämpligt-men måste man så måste man.
Bättre med ren puderkörning, det räddar många förarmisstag... ;)
(Svårt att medge skit bakom styret, men...jag har gjort värre missar.)
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
hahaha jag har en polare som gjorde nästan exakt som dig, han lessnade och köpte nya skidor, kan det vara simmons?? jäkligt breda är dom iaf=)
 

Psyknallen

Välkänd medlem
8 sept 2010
102
0
6
Gävle
Kapar tråden lite. Har funderat på en Tekvest Freestyle, är det någon som har erfarenhet av dem? Sköna? Bra skydd?
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
har en pro-lite max nu till vintern, har provåkt den på hojjen och man är inte ett dugg klumpig i den!
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Går det inte att kombinera västen med tex ett ufo-ryggskydd?
Jo då det är inga problem. Med ett ryggplatta under Tekvesten så känns det väldigt komplett. Jag gillar även att ha njurbältet när jag har ryggplattan på mig.

Fördelen med en Tekvest framför överkroppsskydd för crossåkning (skydds-jacka) tycker jag är skyddet som Tekvesten ger runt om buken, lever, njurar mm.
När jag har testat skyddsjackor så känns det väldigt naket i just den regionen.
Jag har en Pro-lite max som jag har kört med de två senaste gångerna och innan det hade jag en supersport som jag använde under flera år, och jag är väldigt nöjd med dem.
 

Vikström

Välkänd medlem
7 jun 2010
268
0
16
Umeå
men dagens nackskydd kräver ju att du har väst eller iaf ryggskydd för annars bryter du bara delen på nackskyddet som ska hålla emot mot din egen ryggrad vilket kan göra att du skadar dig än värre. så ska ni åka med nackskydd rekomendrar jag att ni även åker med väst.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
men dagens nackskydd kräver ju att du har väst eller iaf ryggskydd för annars bryter du bara delen på nackskyddet som ska hålla emot mot din egen ryggrad vilket kan göra att du skadar dig än värre. så ska ni åka med nackskydd rekomendrar jag att ni även åker med väst.
Nja, du får läsa på lite till tror jag...
Stödet som går ner mot ryggen ska bäras mellan skyddsväst och kropp, så du kan lika gärna enbart ha nackskydd. (nu pratar jag om LeattBrace, vet inte om det finns några andra så jag utgår från det jag har)

Det är ju inte en stålkäpp som går ner mot ryggraden, utan en kolfiberstav som ska bromsa hastigheten och sedan bryts den av.

Det står uttryckligen i instruktionsboken som följer med att man ska ha nackskyddet närmast om man använder det i kombination med väst-då kan jag inte dra annan slutsats än att det är designat för att kunna användas utan överkroppsskydd.

Jag har dock kommit på att jag vill ha mesta möjlliga skydd på mig när jag åker, så jag kombinerar LeattBrace med TekVest Pro-Lite.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Kör med ett ride-north kroppsskydd. Det har nog räddat mig en hel del. Bla så landade jag på skidorna pga av en enorm framåtvikt lade mig tvärsöver styret, krökte det, körde hö knä genom höger kåpa, vä knä rensade lite knappar bla dessknappen, choken mm. Men det gick ganska bra tack vare västen. Provade även en Endurotävling förra vintern, flög väl av skotern 3-4ggr. Överstyret två och ena gången gjorde jag en volt över styret och landade på ryggen.... Ja idag vågar jag knappt köra den av släpet utan. Men det är klart, använder man hjärnan ibland kommer man ju långt med det också..
Varför jag valde ett kroppsskydd var just pga jag ville han ordentligt skydd för ryggen och ordentligt stöd för korsryggen/njurarna.
 
Last edited: