Tekniken går framåt men.....

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Nu kommer ju som alla vet 4-taktarna med buller och bång, och det är ju bra på dom flesta sätt! Men en "liten" detalj som jag funderat över är hur man löser kallstarts-frågan. Dom har ju motorvärmare, men när man står på fjället och har 5 mil till närmsta el-uttag då? En 2-taktare går ju allt som oftast skrämma igång hur kallt det än må vara...men det verkar vara värre med dom här 4-taktarna...
Eller är det kanske så att tillverkarna ordnat det på nåt sätt som jag inte uppmärksammat?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
tjaa...

...på den nya RX1 så har dom ju gjort en torrsump... dvs inget oljetråg med trög olja som går över veven... sen hade dom nån annan förbättring också som gjorde att kompen sänktes när man skulle starta den eller hur var det med det, har jag läst det nån annanstans? iallafall så är väl elstart standard på 4-takters... tar batteriet slut så får man väl hjälpas åt och dra

 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Fyrtakt

Med syntetolja och frächt batteri startar en bil
ned till -40. Varför skulle inte en skoter starta.
Är det kallare stannar jag hemma.En tvåtakt 800
eller T-1000 är heller ingen lätt sak att starta
vid -28 jag har provat.
 

jon1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
japp

håller med.. borde inte vara något problem egentligen..
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ok....

...jo nog brukar ju bilar (ibland) vara bra på starta i kyla...vad jag tänkte på var att jag läste Snowmobile där Tikka skulle bromsa en AC 4-Stroke, å han hade problem att få igång den i kylan utan motorvärmare.....
 

pelley

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
18volt

vad jag har läst så har yamaha 18 volts batteri och artic bara 12 volt, bara för att ha mer kräm i sträng kyla!