Teflonslides

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Hade tänkt köpa teflonslides eftersom de verkar ha låg friktion och inte bygga upp värme i samma utsträckning som vanliga i grafit. Så det borde gå lättare och man skonar förhoppningsvis både drivhjul och matta. Erfarenheter som bekräftar eller går emot mina förväntningar mottages gärna!
Men.. jag hade tänkt beställa slidsen av Pdsab. Deras hemsida fungerar ej, svarar inte på mail, dock fungerar telefonsvararen som förklarar att de inte kan svara men maila gärna! Nån som vet om de kånkat eller drabbats av något annat problem. Har ni tips på någon annan firma som har dessa slides så vore det kanon.

Mvh
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Nåt du måste se upp med när det gäller teflonslides är att du har en "fullclippsad" matta. Det funkar inte med teflon mot gummi.
För övrigt är inte de vanliga slidsen i grafit utan i något annat plastmaterial. Jag tycker grafitslides funkar väldigt bra, speciellt på maskiner med höga kammar och få boggiehjul, håller betydligt bättre vanliga plastslides.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Åfan! Har inte en fullclippsad matta, trodde inte det skulle vara till någon nackdel med den kombinationen!! Tack för den infon! Orginalslidsen i kombination med isrivare och fyra boggiehjul har funkat i ca 250 mil men när det är hårt före så ser man att det går varmt. Ser ut som om det är grafitslides som gäller för mig!
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag körde teflonslides och en matta som bara hade varannat clips och kan brände sönder mattan på 10 mil körning, tydligen funkade inte gummit och teflonet alls tillsammans. Såhär i efterhand har jag läst om flera andra med samma erfarenhet.

Grafit kan jag rekommendera, mina ser fortfarande ut som nya efter 100mil på min Freeride.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Yamahas dupontslides var riktigt slitstarka (men dyra) vet att man numer kan få dem till sin AC men vet inte om de går att få tag till fler märken.. Tror även dupont slidesen behövde fullclippad matta..

uppdatering efter två sekunders surfning, visst fanns dessa nu till alla skotermärken
http://www.hauckpowersportsinc.com/pages/customcatalog/Product/61700

vart man handlar i sverige vet jag dock inte.. de höll otroligt bra i vart fall..