Gjorde denna operation på min Renegade 800 -07 igår kväll då mätaren levt sitt eget lilla liv. Läste lite här och på dootalk.com och sen så gjorde jag såhär:
1. Ta bort tanklocket och den stora muttern som sitter under tanklocket.
2. Skruva bort rutskruvarna, sitter i två Torx i bakkant och två stycken mindre där fram (måste öppna huven för att komma åt dessa)
3. Lyft upp rutan och koppla lös mätarna (tryck in låsningen på kontakterna och dra, dvs helt vanlig fordonskontakt typ). Ta bort rutan helt.
4. Lyft försiktigt upp tankkåpan och vik den åt sidan så du kommer åt tankmötaren (går såklart att ta bort helt, men då måste choken bort, och det kändes onödigt)
5. Reka upp tankmätaren, är bara nedpressad i gummipackningen.
OBS! Om din mätare är som min var, så får du bara upp mätaren
Resten ligger och skvalpar i tanken dvs FLOTTÖR, STÅLBYGEL och MÄTARAXEL).
Operation fiskning är då bara att inleda, stålbygel och mätaraxel är enkla att få upp med vanlig teleskomagnet. Flottören är värre, jag gjorde som så att jag hissade upp skotern i bakkant med vanlig motorlyft, skakade lite, och till slut kom den flytande (hade ca 3/4 tank). Fiskade därefter upp flottören med en lång spetstång. Är nog att föredra att ha hyfsat mycket bensin i tanken, för att lättare nå flottören.
6. Så, nu är alla delar uppe. Nu är det bara att sätta ihop dom och kontrollera mätarens funktion, är väldigt enkelt då man har det framför sig att förstå funktionen.
7. Denna punkt är viktigast, för att felet inte ska komma igen dvs att stålbygeln lossnar från själva mätaren, så då kan man antingen limma fast den eller, vilket jag tror är bättre, borra in en sprint horisontellt genom tanklocket och stålbygeln (som nik77 skrev). Jag tog en 1.5mm borr och borrade genom plasten och stålbygeln och fortsatte genom till plasten på andra sidan. (Detta för att jag ville ha en genomgående sprint). Upprepade sedan samma procedur på stålbygelns andra sida.
OBS! Se till att hålla vinkeln på borrningen horisontellt med mätaren och se till att den går bredvid själva mätaraxeln så den inte blir skrot
8. Ta sedan 2 stycken 1.5mm sprintar, svetstråd eller varför inte borrar och trä in dessa i hålen så, kolla så att mätaren fortfarande fungerar

, kapa sedan sprintarna jämns med tankmätarplasten, utan att skada den.
9. Återmontra allt i omvänd ordning, för att få ned tankmätaren i tanken måste packningen träs över flottören, varefter flottören förs ned i tanken, och sen monteras mätaren på slutgilig plats. Sedan är det bara att återmontera resten i omvänd ordning.
Hoppas det hjälpte nån, kan ha glömt nåt men i stora drag så gjorde jag såhär.
Mvh Markus