Tankar kring Arctic F7 ext -04

Psyknallen

Välkänd medlem
8 sept 2010
102
0
6
Gävle
Hej

Har span på att köpa en Arctic F7 ext -04 och tänkte höra folkets åsikter om denna modell. Hur driftsäker är motorn och övriga delar? Vad bör man kolla upp vid beg-köp? Går det hyfsat att åka två på den om man monterar extra sits, eller bör man uppgradera fjädring etc?

Kom gärna med era synpunkter!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kolla efter samma saker som på dom korta : sprickor i boogieskenor och bulk , drivlinan är drivtsäkrare än på senare modeller med diamondrive , motorn är rikigt bra som på alla andra arctic av senare modell , dock tenderar dom till att gå fett , dämparna på ext är av enklare modell än på dom korta , helt värdelösa faktist med std shimsning , jag sen ingen andledning att leta en ext , den har läge kammar än den korta ( 32 mot 35) sämre viktförskjutning i boogien och inte riktigt lika kul att köra , hittar man en fräsh till rätt kurs så är det en annan sak
 

Psyknallen

Välkänd medlem
8 sept 2010
102
0
6
Gävle
Kan tänka mig att den korta är roligare, men anledningen till att jag vill ha en längre är för att underlätta att montera en extra sits då frugan åker med då och då. Den jag kollar på har inte originaldämpare i boggin.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja de kanske finns en 2-sitsdyna för sabercaten ? har aldrig sett ngn , den skulle isåfall passa på extn rakt av ...