Tankade jag kinapuffar i min RXL ?

Massa

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Östersund
Hallå alla kunniga! I helgen skulle jag ut å åka för andra gången i år på min gamla RXL. Som vanligt startade den på andra rycket och puttrade på fint på tomgången ett tag, och sen åkte jag ut på sjön. Tyvärr började den baktända som en besatt och gick bara på två burkar! bara brölade och small när jag gasade och tillslut dog den.

Bytte stift men ingen skillnad i resultatet. Fick igång den efter ett tag och puttrade hemöver, och helt plötsligt vaknade sista cylindern och funkade i ~500 meter för att sen börja baktända igen och dö efter ett tag.

Någon som har någon kvalificerad gissning? Det verkar ju som soppan bara rinner igenom för att smälla i ljuddämparen istället.

tpf, Massa
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tankade jag kinapuffar i min RX

Vet du vilken cylinder som krånglar? (prova att slänga snö på toppar och avgasrör och se om det smälter långsammare på nån).

Kolla om du ser nån skillnad på tändstiften mellan cylindrarna.

Ett annat sätt att ta reda på vilken som krånglar är att koppla bort elkabeln från en spridare i taget och provköra.
 

Massa

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Östersund
RE: Tankade jag kinapuffar i min RX

Jupp, det är den vänstra cylindern som vinglar, testade med att rycka tändhattar och kom fram till det så. Nu har jag fått tips om att spridarna kan bli kassa, så kanske får kolla upp detta.

Vet någon om det går att se om de är dåliga? Brukar väl vara fin mekanik på sådana saker så kanske enda sättet att veta är att byta.. :/
 

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
RE: Tankade jag kinapuffar i min RX

Det första du ska göra enligt mig är att byta tändkablar och hattar, det är billigt.
Hade exakt samma preblem på min RXL.
Då var det "Exiter coil" på tändplattan som va kass.
Du kan ju även testa att mäta upp tändspolarna.
Kan skicka dom rätta värderna om du vill?

 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
RE: Tankade jag kinapuffar i min RX

Det brukar inte vara bra att rycka bort tändhatten när motorn går,ej heller att göra det när den är avstängd med tändningen på.(elektroniska system)
Dom ska vara jordade,gäller i allafall mc,utombordsmotorer.
Mvh: Bola......
 

Massa

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Östersund
RE: Tankade jag kinapuffar i min RX

Tack för alla tips! Skall riva skiten i helgen å se om jag får ihop den igen.. ;) Återkommer med eventuella resultat!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tankade jag kinapuffar i min RX

En RXL med tre tändspolar går det väl någorlunda bra att rycka en tändhatt på. Men alla tre primärlindningarna ligger i serie så att om man rycker loss en tändhatt så får man svagare gnista på de andra två stiften.
På en tvåcylindrig motor med en enda tändspole blir man helt utan gnista på det andra stiftet om man rycker loss en tändhatt.

När det gäller att prova spridare så kan man plocka loss spridarna och spridarrör med tryckregulator och rigga upp alltsammans med en tomflaska under varje spridare. Tvångskör bränslepumpen genom att bygla förbi pumprelät och lägg på spänning på spridarna.
De får INTE matas direkt med 12 V, då bränns spolarna sönder på några sekunder. 2-3 V per spridare är lagom. Att lägga alla i serie och dessutom koppla in en 12 V 21 W lampa (typ blinkerslampa till bil) borde fungera bra om man matar det hela med 12 V.
Kolla sen att alla spridare ger samma flöde (flaskorna ska fyllas lika fort), och att de ger en finfördelad kon av bränsle. Ingen koncentrerad stråle eller stora droppar!

Om en spridare krånglar kan man, om man har tur, göra ren den i ultraljudstvätt.
Dels kan det fastna saker i själva munstycket så att strålbilden blir fel, och dels finns det ett filter vid bränsleinloppet. Det ska fånga upp ludd och sånt från "stora" bränslefiltret och skräp som kan ha råkat finnas i slangar och rör vid monteringen.
Enda sättet att få det rent är att, på något sätt, suga REN bensin bakvägen genom spridaren. Helst medan den ligger i ett ultraljudsbad och skakas om.
Liknande spridare är vanliga på bilar med insprutning men där brukar såna problem dyka upp först efter storleksordning 30000 mil. Eller också kan det gå mycket fort om man t ex har vänt bränslefiltret fel väg eller råkat använda bränsleslangar som inte tål bensin utan släpper ifrån sig gummipartiklar.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tankade jag kinapuffar i min RX

Mätvärden på tändspolar i RXL?
Följande har jag mätt upp på en '91 en gång:

Primärresistans ca 0,3 ohm (en så låg resistans är svår att mäta noggrannt med en vanlig multimeter, det är ju samma storleksordning som resistansen i testsladdarna).

Primärinduktans 420-450 uH (mätt vid 1 kHz)

Sekundärresistans 11, 12 respektive 19 kohm.
(inklusive tändkabel och tändhattar som kanske hade störningsskyddsmotstånd). Den tändspole som hade 19 kohm var bytt men av originaltyp.

När en tändspole går sönder brukar det antingen bli glapp i primärlindningen (resistansen kan ändra sig om man knackar på den) eller också avbrott (mer än några hundra kohm) i sekundärlindningen.
 

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
RE: Tankade jag kinapuffar i min RX

Här kommer lite värden till RXL.

Exitercoil- Mät mellan svartröd och grön kabel- 248ohm

Pulsercoil- Mät mellan röd och grön kabel- 20ohm

Triggercoil- Mät mellan vit och vitröd kabel- 96ohm
På alla dessa värden gäller ca +- 10-20ohm

Värden på dom yttre spolarna:

Primary- Mät mellan orange och svart kabel- 0.4ohm

Secondary- (tändhatt på) Mät mellan svart och jord- 11.2k-13.8k ohm

Secondary- (utan tändhatt) Mät mellan svart och jord- 7.5k ohm
 

Massa

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Östersund
RE: Tankade jag kinapuffar i min RX

Satte min mer erfarne kusin att mäta en massa i helgen, men inga konstigheter hittades! Tusen Tack till er som bidrog med mätvärdena!


Har slitit ur spridarna nu, och skall försöka få dom test-tryckta i veckan.
Uppdaterar mer senare. (kanske det kan hjälpa någon annan om jag lyckas hitta felet)
 

Massa

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Östersund
RE: Tankade jag kinapuffar i min RX

>Satte min mer erfarne kusin
>att mäta en massa i helgen,
>men inga konstigheter
>hittades! Tusen Tack till er
>som bidrog med mätvärdena!
>
>
>Har slitit ur spridarna nu,
>och skall försöka få dom
>test-tryckta i veckan.
>Uppdaterar mer senare.
>(kanske det kan hjälpa någon
>annan om jag lyckas hitta
>felet)


Nu lever den igen! Fick hjälp med diagnosverktyg till EFI'n, sket i att prova spridarna. Efter allt vart isärslitet och ihopsatt funkade härket igen! Vad trevligt när man inte vet vad som var fel! Men nu fungerar det, och felet var alltså någon glappkontakt någonstans.

Tackar än en gång för tips och hjälp av vänliga forumbesökare! :)