Tagit mig vatten över huvudet - Summit 700

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Hej och välkommen =)
Har lovat en kompis följa med och hjälpa han att kolla på en Summit 700 Millenium imorgon, givetvis som expertrådgivare, problemet är att jag inte har så stor koll på typfel på en Summit 700 =)

Så är det något speciellt jag ska hålla utkik för, svag chassi på vissa ställen? Motor som svajar i tomgång? Ja vad som helst som kan hjälpa min goda vän :)

Någon intressant fakta jag kan berätta för vännen under bilresan dit för att glänsa med min otroliga kunskap kring denna maskin? :)

Hoppas ni orkar ta er tid att svara, har försökt hitta på forumet, men är så mycket information att insupa på en gång

Tack för tiden ni spenderat/slösat på min text.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Jag brukar oftast kolla så variatorerna sitter bra,
Kolla mattan,
Sprickor i buk och tunnel,
slides,
och att den går bra på tomgången :)
Sen om du har tillgång till kompprovare är det alltid ett plus :)

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Ok! Tack så mycket.
Något speciellt man ska passa sig för gällande denna modell? Sett något om en Series III motor som ska strula, sitter det en sådan i denna?

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Rotax 700 är ju minst lika pålitlig som deras 600, men med mera kraft och vrid.

Dom har ju fettade vevlager som är ett ständigt återkommande grej här på forumet men överdrivet problem imo, så länge man håller koll så inte packboxarna ryker på PTO och MAg sidan så är det inga problem.

Kompmätare är ju som tidigare bra att ha med.

Annars är det väl att gå igenom chassiet och leta sprickor, kolla insugsgummin(kan bytas men är dom dåliga kan motorn tagit skada), kolla så tunneln är rak osv osv.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Tändplattorna är crap på 700an. Det är ett vanligt problem på dom, i övrigt har jag inte så bra koll på dom äldre maskinerna. Men har bytt en hel del plattor.

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Hur ser man om tändplattorna är dåliga och vart sitter dom?

Får många bra tips här, kommer verka kunnig! :)

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
Åker själv 700 är en riktigt skottsäker motor, går som en dröm :)

Kolla skicket överlag slår han till är de bara hoppas han får en maskin som håller

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Som tidigare nämnts så kolla isugningsgummina... extra noga. Dom kostar en slant. Men enkla att byta iaf.

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Kolla efter sprickor runt fästet för trailingarmen framför fotholken. Brukar lätt spricka där, dock inte så farligt om man skruvar fast en riktig förstärkning över sprickan. Blir ju helt klart prutläge om sånna sprickor finns iaf. Brukar också bildas små sprickor i fästet till bakre lyftbågen om det sitter/suttit drag på skotern. Även viktigt att nogrant kolla variatorerna då dom också har lätt för att spricka. Är den någon gång vattenkörd är risken ite större med sprickor i variatorerna.
Är vad jag kommer på förutom det som redan nämnts.