Ta ur motorn Rev

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Hej,

Tänkte göra lite underhåll innan vintern, skall byta kolvar och tänkte även kolla hur det är med fett i lagren. Jag behöver ju då så klart plocka ur motorn, har aldrig skruvat med en rev förut så jag tänkte kolla om det är något spec man skall tänka på då man skruvar ur motorn? Några bra tips? Så kanske man slipper onödig krångel...:unsure:

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Kom ihåg att det är korglösa kolvbultslager, dvs det ligger bara en massa lösa nålar mellan kolvbulten och kolven. Täck över vevhuset med en trasa eller liknande och se till att hålla koll på alla nålar.

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Just det, så är det på dom ja. Har bara skruvat Yamaha innan så jag behöver all Rotax hjälp jag kan få :) Tack!

N

N_w

ha en kamera nära tillhands och fota saker du inte är riktig säker på hur de ska vara.. då blir det lätt att skruva tillbaka allt exakt som de var

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Cylindrar kolvar m.m är löst nu, skall börja på motorn nu. Hur är det på dessa, visst måste man linjera om variatorerna efter montage igen?

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Cylindrar kolvar m.m är löst nu, skall börja på motorn nu. Hur är det på dessa, visst måste man linjera om variatorerna efter montage igen?
Egentligen inte, eftersom motorn är fast i ett läge. Men det är alltid bra att kolla i efterhand för att vara säker.