Ta skotern till fjällen...

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Jag ska till fjällen nu på lovet:)
Men jag har ett beskymmer att förgasarna är ned bestyckade....


Kan den skära om jag tar upp den eller spelar det ingen roll?

Snabba svar tack...ska fara imårrn
 
D

Daniel

Det beror på hur högt du lever nu.

är höjd skillnaden stor så kan skotern gå dåligt eller sköra!

Har varit med om att en kompis köpte en skoter från Kiruna och tog ner den till kusten. Den ville bara flödra o ryka.
Blev tvungen att ställa ner den.

Prata med nån som kan det !!!!
tex återförsäljare

/// MXZ 550F- 03
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Nu ska jag göra det svårt för dig, eller lättare igentligen...

Det är väl så att eftersom att luften är tunnare där uppe på fjällsluttningarna så får motorn MER bensin i förhållande till luft och kan därför gå sämmre, men någon risk för att den ska skära kan det ju inte vara, hellre tvärt om!

Jag hoppas att någon skoterguru backar upp den här tankegången, för rent logiskt borde det ju vara så...
 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Ja det blir så att den hamnar på släpen och sedan ska rastas ordentligt i den orörda snön:)
 

ulf_and

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Det är nog så..läste översta tråden å kände igen mig..eftersom jag själv har en Kiruna-skoter som nu går lite fett här nere i Umeå. Men jag ringde ÅF och han sa att luften är tunnare i fjällen och därför får den mer bensin och går fetare!

Så jag är lite villrådig..men skall inte röra min förrän jag varit uppe i Riksgränsen under sportlovet!
 
E

Ecke

Jag har en MXZ 670 ho -99 och på den ska tydligen förgasarna justera sig själv och därmed få rätt blandning även om man "byter" höjd.

Stämmer detta och fungerar det bra?
 
J

Johan N

Detta verkar vara något som många snurrar ihop helt. Det är så att luften är tunnare på högre höjd och därmed får motorn mindre luft i förhållande till bensin. Precis som någon ovan nämnde. Alltså är det ingen risk för skärning. Däremot om man har en skoter som är perfekt bestyckad för körning på hög höjd (500+ m) och tar den till havsnivå, DÅ är det farligt. Dessutom påverkar tempraturen på ett liknande sätt. Varmt ute = motorn går fetare.
Kallt ute = motorn får magrade.

Det är inte ovanligt att folk som bor vid kusten kommer upp till fjällen runt påsk och tempraturen är över nollan. Då surar maskinerna och man tar sig till närmaste verkstad och får hjälp med nedbestyckning. Allt är frid och fröjd tills skotern kommer fram till Jul säsongen efter och ägaren åker ut på havet vid -20 grader och drar järnet på isen... Resten är en historia som utspelar sig i en verkstad någonstas i trakterna runt Sundsvall eller nåt.
Angånde självsjusterande förgasare (Rotax system kallas DPM - Digital Preformance Management) så justerar de förgasarna efter luttryck och tempratur. Detta fungerar ypperligt och rekomenderas varmt att titta efter vid köp av skoter. Speciellt om man ofta pendlar mellan olika höjdnivåer med skotern.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Så om jag som bor på havsnivå åker till fjälls, hur ska ja göra? släppa ner nålarna ett snäpp eller???
 

blomman

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
En sak är då SÄKER!!!!!!!
Vi säger så här för att göra det enkelt.
Om du har en skoter som är bestyckad för en höjd av 200 meter ÖVER havs nivån.
Sedan tar du upp den till 600 meter över havs nivån så går den FETARE (mer bränsle)pga att luften är tunnre där.
Sedan är det bara att vända på detta så har du svaret åt bägge håll.
Sedan över till din fråga.
Jag förmodar att du bor på en lägre havs nivå eftersom du skriver att du skall till FJÄLLEN.
Personligen skulle jag inte oroa mig för det men som sagt kolla upp vilken nivå du bor på gentemot fjällen så är du säker + att jag inte får skulden om den skär!!!!!!!
 

ulf_and

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Vad gör man då om en f.d "Fjällskoter" helt plötsligt börjar gå fett vid kusten och man har DPM (Ski-Doos system för höjdkompensering)? Finns det några justeringar man kan göra?
 
F

Fjällåkare

Du kommer troligen att märka att skotern går lite för fett däruppe, om du då ska bestycka om för den där korta tiden eller acceptera att den inte går lika bra som nere vid kusten är ju något som du själv får avgöra.
Om man inte ska köra specillt hårt(fullgas) så brukare det räcka med att släppa ner nålarna ett steg som du föreslog.
Men det här märker du säkert då du kommer dit.
För säkerhets skull så kan du köpa med dig ett par munstycken som är ett steg under det du har idag.