Ta lös sekundären? Ski-Doo xp-09

matjas

Aktiv medlem
19 feb 2009
68
0
6
Tar gärna emot lite tips och trix ska byta reeds på min Ski-Doo renegade -09
min plan är att ta lös sekundären för att komma åt lite bättre.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Besvärligt att ta bort sekundären på en xp. Lättare att göra som matsT säger.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Är inge besvärligt alls. Däremot att skruva av all plast är besvärligt då det ändå inte hjälper.
Ta lös luftburken. lossa röret mellan undre och övre luftburken. Sen sitter det en spärr på den undre burken vid variatorn som du drar/lyfter i så kommer luftburken ut.

Har bytt reeds på en 2013 800 e-tec på det viset. Är en lite bökigt att komma åt en av skruvarna på sidan av reedsen på den i alla fall. Vet ej hur det är på dom äldre men lär knappast vara värre =)
Det ända annars som var ivägen var sekundär axeln. Som du tar lös på 5 min om du tycker det behövs.
behöver inte röra kedjespänning eller tappar ut oljan.

matjas

Aktiv medlem
19 feb 2009
68
0
6
ok jo jag har tagit bort luft burk och fått lös gasarna ska se om man kommer åt reedsen så sekundären får kanske sitta kvar då.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Ähh jag har bara ett svagt minne att för att ta av sekundären på en xp så måste hela axeln ut och då måste du göra en avdragare till nåt vid bromsen... Jag har aldrig gjort det eller ens satt mig in i det så någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nu när jag tänker effter blir jag osäker om jag tog ur sekundär axeln också men vågar inte svära på det.

Ta bort luft burken först så kommer du åt bättre. Bakom sekundären sitter det ett fästa så inte lagret kan glida ur. Skruva bort det.
Öppna gummi pluggen i kedjuhuset och lossa bulten. Gänga in en lång M10 bult/gängstång och slå på den med en hammare så trillar axeln ur.
Skruva sedan ur skruven ur axeln och låt den hänga kvar i kedjehuset så håller den drevet på platts.
Sedan trär du tillbaks axeln och skruvar på skruven ingen innan du börjar försöka få ut axeln genom kedjehuset.
Sitter en hylsa bakom drevet men har du bulten i hela tiden så kommer du inte tappa den.

Sen får man lyfta upp drevet med en skruvmejsel och vrida och lirka lite för att försöka få på drevet på splinsena på axeln.
Har nån spänt kedjan för hårt går det ej men är kedjan "lagom spänd" är det inga problem.