Ta lös primären IQ rr!?

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
Tjena, har fått mitt paket idag med rosa team fjäder och 62g vikter.
Nu till grejjen, hur byter jag fjädern och vikterna? kan man göra det på plats eller måste primären av axeln?
Isf hur tar jag av primären på enklast möjliga vis?
Är kunnig vad gäller meckande, men har aldrig skruvat variator förut och vill inte börja med att förstöra något!
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Du behöver bara lossa den yttre "plattan" sen lös med fjädern, tryck ihop variator skivorna, skruva lös vikterna å byt, och ta bort remmen först.. rätt bökigt men det går! har gjort de ett par gånger
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
Antar att jag lär lossa stora bulten i mitten på primären för att kunna lyfta locket? O vilken färg har Iq rr:s originalfjäder? är den beige med röd rand?
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Enklast är i alla fall att ta lös hela variatorn när du ska montera ihop variatorn. Fjädern i mitt v-kitt var gode styv, brorsan fick stå på locket för att jag skulle kunna få i bultarna.

För att få lös variatorn behöver du en avdragare, finns att köpa hos återförsäljare eller låna av någon. Skruva ur centrumbulten, på med lite fett på spetsten i avdragaren. Gänga in den, kör med muttermaskin och vips så är den lös.

OBS! Om den inte lossnar direkt, stå inte och nöt med muttermaskinen om det inte händer något. Då är risken stor att du drar veven krokig. Min lösning, en mindre modell slägga och ett hårt slag på avdragaren. Funkat varje gång för mig.

Sen när du sätter tillbaka variatorn, smörj på axel tappen med något smörjmedel. Spela ingen större roll vilket, det underlättar nästa gång variatorn ska lös. Sen dra inte centrumbulten för hårt, dra med vanligt ½tum spärrskaft tills du känner att det tar mot och sen bara lite till. Ska INTE sitta hårdare.
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
Jag körde på ledajn:s förslag! det var bökigt, trångt och drygt, men nu sitter den nya fjädern +vikterna där :) Sicken skillnad det blev på maskin, går inte att beskriva, natt och dag! Rekommenderar alla som vill ha mer klipp i sin IQ RR att skaffa rosa team fjäder och 10-62g vikter :)
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Joo de vet väl jag också, men tänkte han hade beställt från nån sida på internet som han kunde rekommendera..
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Enklast är i alla fall att ta lös hela variatorn när du ska montera ihop variatorn. Fjädern i mitt v-kitt var gode styv, brorsan fick stå på locket för att jag skulle kunna få i bultarna.

För att få lös variatorn behöver du en avdragare, finns att köpa hos återförsäljare eller låna av någon. Skruva ur centrumbulten, på med lite fett på spetsten i avdragaren. Gänga in den, kör med muttermaskin och vips så är den lös.

OBS! Om den inte lossnar direkt, stå inte och nöt med muttermaskinen om det inte händer något. Då är risken stor att du drar veven krokig. Min lösning, en mindre modell slägga och ett hårt slag på avdragaren. Funkat varje gång för mig.

Sen när du sätter tillbaka variatorn, smörj på axel tappen med något smörjmedel. Spela ingen större roll vilket, det underlättar nästa gång variatorn ska lös. Sen dra inte centrumbulten för hårt, dra med vanligt ½tum spärrskaft tills du känner att det tar mot och sen bara lite till. Ska INTE sitta hårdare.
Men herregud!
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
Beställde från www.snoperformance.se! Kan varmt rekommendera dem, bra service med galet snabbt svar på mail o grejerna kom i postlådan på onsdagen när jag beställde på måndag kväll :) bra priser oxå :)
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
hehe de är små bökigt men ja tycker de är lättare än att man ska bort me hela variatorn! min åsikt dock.
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
Jo men om du läste den andra grabbens förslag så var detta en barnlek :) Bökigt, det enda som va drygt va o få tillbaka "locket" med nya fjädern monterad... halvtrögt när man var själv :p men det gick :)
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Beställde från www.snoperformance.se! Kan varmt rekommendera dem, bra service med galet snabbt svar på mail o grejerna kom i postlådan på onsdagen när jag beställde på måndag kväll :) bra priser oxå :)

Ja dom verkar vara bra, beställde igår sent på kvällen. Hade fått mail att grejerna va skickade när jag kollade mailen på frukosten vid nio:) Hoppas man får hem de innan helgen men de verkar ju lovande iaf:becky:
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
Ja dom verkar vara bra, beställde igår sent på kvällen. Hade fått mail att grejerna va skickade när jag kollade mailen på frukosten vid nio:) Hoppas man får hem de innan helgen men de verkar ju lovande iaf:becky:
Du borde hinna få grejerna, men om inte så lämnar jag en fullständig rapport om hur fjädern o vikterna fungerar då jag åker upp till ö-vik området imorgon kväll:)
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Du borde hinna få grejerna, men om inte så lämnar jag en fullständig rapport om hur fjädern o vikterna fungerar då jag åker upp till ö-vik området imorgon kväll:)
Ja hoppas de.. Ja gör det, låter mycket spännande:thumb:
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
Nu är det testat! O helvete vilket jävla klipp det blev i maskinen!
Rullen direkt, inga problem alls att få upp skidorna nu!
Lite kallt att köra dock :p
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Nu är det testat! O helvete vilket jävla klipp det blev i maskinen!
Rullen direkt, inga problem alls att få upp skidorna nu!
Lite kallt att köra dock :p
Fan så fint. låter ju riktigt najs. Ja de e skapligt kallt här me, inte kul å köra när de e 25minus. Fick mitt paket idag så de blir montering ikväll troligtvis:)
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Procep:

Vilken höjd över havet kör du på?
Bestyckning?

Tillslagsvarv efter bytet?
Maxvarv?
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Jo men om du läste den andra grabbens förslag så var detta en barnlek :) Bökigt, det enda som va drygt va o få tillbaka "locket" med nya fjädern monterad... halvtrögt när man var själv :p men det gick :)
hehe japp det är ingen lek, brukar sätta ryggen mot väggen å slänga upp foten på den å trycka, sen in me 2 skruva några gängor så är går de bra :p föresten, satt du locket rätt? ska vara ett kryss på locket och ett på korset ? dom ska ligga mot varandra, om du förstår vad ja menar
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
Procep:

Vilken höjd över havet kör du på?
Bestyckning?

Tillslagsvarv efter bytet?
Maxvarv?
Höjd över havet... Ja du... Skulle gissa på 0-ett par hundra meter...
Bestyckning är 410 / 35 / 1.0.. Nålen vet jag inte exakt samt osäker om det kanske är 420 i huvud...
Tillslagsvarvet ligger på dryga 5000! Maxvarv på 8300-8500!
Har inte pressat den så hårt på bra underlag, mest puder här där jag e nu , så maxvavet e jag inte 100 på, men inte mer än 8500 iaf :):)
Den stora skillnaden jag märker med fjäder+vikter är tillslaget och växlingen..
När den väl slår in så finns det så mycket mer kraft, den klipper till på en mer brutalt sätt.
Innan bytet tyckte jag den var så mjuk i tillslag och växling, men nu är det andra puckar :)