Ta lös drivaxeln?

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
hej sitter och grubblar lite hur man ska få lös drivaxeln på min enduro 500 -98:a?
har tagit lös sekundär variator och lossat dom 3 insekt skruvarna som sitter där samt öppnat upp kedjehuset och tagit lös dreve och kedjan? ska man bra dra ut axeln eller hur göra man? alla svar är tacksamma.. Har aldrig tagit lös drivaxeln någon gång på en skoter så...
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 10-Nov-03 kl 09:51 PM (CET)]de kan va ett sånt konstigt lager med en hylsa med ett exentriskt hål som man liksom klämmer fast lageret på axeln. om du ser en liten insexskruv innanför lagret(man kan komma åt i bandtunneln) är det troligt ett sånt. Om de är det så lossar du den lilla insexskruven och vrider hylsan med en stor polygrip lr nå åt det håll det går (det går att dra fast åt båda hållen men oftast är det dragit medsols). nu ska lagret gå att dra bort från axeln (avdragare kan behövas). MEN Om det är två insexskruvar är nog lagret bara krymppassat på axeln o då brukar de gå å få lös med en avdragare. kom ihåg att lossa insexskruvarna. ibland behöver man inte ta loss drivaxeln helt utan man lossar lagerhållaren på vänstersida och drar ut drivaxeln ur kedjehuset och vinklar axeln nedåt och tar ut mattan. Om det är 4 drivhjul brukar det inte gå att trycka drivaxeln åt vänster nog mycket för att kunna vinkla ner den och då måste man göra som ovan. då måste du nog ta bort kedjehuset för att kunna vinkla ned axeln på vänstra sidan.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Nu tror jag inte det var drivaxeln han menade utan sekundäraxeln... Jag blev tvungen att kapa hål i baljan för att få ut den på min gamla enduro :( Men gjorde som du skrivit iaf.
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
jag skruvade lös hela kedjehuset så fick jag ut drivaxeln.. alltså den som går mellan variator och kedjehus som driver mattan.

 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
hålla vänta lite här nu.. den som går mellan variator och kedjehus driver ju inte mattan. den kan man väl kalla kraftöverföringsaxel lr nå. på drivaxeln sitter drivhjulen som driver mattan
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
>hålla vänta lite här nu..
>den som går mellan variator
>och kedjehus driver ju inte
>mattan. den kan man väl
>kalla kraftöverföringsaxel
>lr nå. på drivaxeln sitter
>drivhjulen som driver mattan

värst vad petig du blev... =)
du fattar ändå vad jag menar ;)